Dierenwelzijn

Dierenwelzijn

Ons beleid

Lidl speelt al jaren een voortrekkersrol op het vlak van dierenwelzijn. In 2015 werden we door de Eurogroup voor Animals, de Europese koepel van dierenrechtenorganisaties, beloond met de ‘Corporate4Animals’-prijs, waardoor we ons meteen de meest diervriendelijke supermarkt mochten noemen.

Bij Lidl bewijzen we dag in, dag uit dat je topkwaliteit aan een scherpe prijs kan leveren en tegelijkertijd respect kan hebben voor het welzijn van dieren. Bij Lidl gaan dierenwelzijn, duurzaamheid en discount hand in hand.

Hieronder vind je meer info over elk van onderstaande thema's:

  • Beter Leven-varkensvlees
  • Eieren
  • Weidemelk
  • Parkkonijn
  • Faux Gras & Foie Fin

Onze doelstelling

Lidl wil jaarlijks 10% meer diervriendelijkere producten verkopen.

  • 2019: +60,83 %
  • 2020: +14,56%

Beter Leven varken

Beter leven varken

We zijn de enige Belgische retailer die varkensvlees in de winkelrekken legt dat het Beter Leven-kwaliteitslabel met 1 ster draagt. Het label garandeert -in een notendop- dat de dieren een prettiger leven hebben gehad in betere omstandigheden. Een grote investering voor Lidl, waar zowel dier, consument als veehouder baat bij hebben.

Het brein achter het Beter Leven-keurmerk is de Nederlandse dierenorganisatie ‘De Dierenbescherming’. Hun doel is de vee-industrie diervriendelijker te maken. Wanneer het logo en een ster op een verpakking staat, heeft het veebedrijf aan een basispakket minimumnormen voldaan. Zo kan jij vlees kopen met een (h)eerlijke toets!

Maar wij gaan nog verder. Ook de schakels  in het hele proces hebben we duurzamer gemaakt.

Ook de varkenshouders verbeteren zich als ze mee springen op de Beter Leven-kar.

  • Eén van de grootste voordelen is de zekerheid van afzet. Door exclusief voor Lidl te kweken, weten ze dat ze al hun varkens aan ons kunnen verkopen. Bovendien weet de veehouder ook waar zijn varkensvlees precies verkocht zal worden.
  • We weten dat werken volgens het Beter Leven-principe ook inspanningen vergt van de veehouders. Daarom voorzien we voor onze strenge eisen een vaste toeslag die niet onderhevig is aan schommelende marktprijzen. De veehouder krijgt dus meer prijszekerheid.
  • Doordat de varkens in betere omstandigheden leven, zijn er veel minder medische kosten. Antibiotica wordt enkel toegediend wanneer de dieren ziek zijn, wat ervoor zorgt dat er beduidend minder van wordt gebruikt. Dat leidt op zijn beurt tot een kleinere kans op MRSA — een bacterie die infecties kan veroorzaken bij verminderde weerstand.

Als consument ben je steeds op zoek naar het beste voor jezelf en je gezin. Je wil bewust kopen met respect voor dieren en weten wat je eet. Dankzij het Beter Leven-label op de verpakking van ons varkensvlees weet je dat we rekening houden met het welzijn van het dier én met de veehouder, die ervoor zorgt dat jij eerlijk en gezond vlees op je bord krijgt.

  • We zetten correcte en transparante informatie op de etiketten van onze verpakkingen. We willen dat je weet wat je eet.
  • Het label geeft je de zekerheid dat het dier een beter leven heeft gekregen.
  • De varkens krijgen duurzame soja voorgeschoteld, waarmee het RTRS-sojaproject gesteund wordt. Voor de productie van gewone soja worden veel bossen en savannes gekapt, waardoor het bestaan ervan bedreigd wordt. Door duurzame soja als veevoeder te gebruiken, dragen we ons steentje bij tot een beter milieu.
  • Ook het schaaltje waarin het vlees ligt, is milieuvriendelijk want het bestaat uit gerecycleerd materiaal. Meer hierover lees je onder ‘Verpakking’.
  • Je bent er zeker van dat de varkenshouder een eerlijke prijs heeft gekregen voor zijn vlees.
  • And last but not least: jij hoeft geen meerprijs te betalen. Onze klanten krijgen een betere kwaliteit voor dezelfde, lage prijs. Want we willen kwaliteit voor iedereen die telt.

Het dier staat centraal bij Beter Leven. Het belangrijkste is dat het in betere omstandigheden wordt grootgebracht met aandacht voor meer ruimte en verrijkingsmateriaal. Dankzij de inspanningen van de veehouders en -bedrijven waar we mee samenwerken slagen we hierin.

Het vergt echter heel wat engagement want onze eisen zijn streng. Dit zijn de maatregelen die genomen worden voor de varkens:

  • Varkens zijn intelligente en nieuwsgierige dieren en vervelen zich snel. Om hen af te leiden krijgen ze meer verrijkings- en speelmateriaal zoals een blok hout, touwen en strokokers.
  • Ze krijgen een pak meer ruimte en een natuurlijk dag- en nachtritme. De varkenshokken en de groepen zijn groter zodat ze relatief meer ruimte hebben en de ruimte beter kunnen benutten voor specifiek gedrag zoals slapen. Daardoor zijn ze ook rustiger en ervaren ze minder stress.
  • Het transport van de boerderij naar het slachthuis is korter. Zo duren de ritten met biggen maximum 6 uur en met varkens maximum 8 uur.
  • De biggen worden niet gecastreerd. Bovendien blijven ze langer bij de moeder zodat ze sterker worden. Dankzij de grotere ruimtes krijgen ze ook de kans om beter te drinken.
  • De zeugen worden veel minder lang apart gehouden van de groep na inseminatie. Doorgaans is dat zo’n 4 weken, bij onze varkens slechts 4 dagen.
  • De varkens krijgen geen preventieve antibiotica, maar enkel vaccinatie (tenzij het algemene dierenwelzijn onder druk zou komen te staan). Op die manier schroeven we het gebruik van antibiotica fors terug.
  • Minstens één keer per maand komt een vaste dierenarts op algemene controle. Daarnaast wordt één keer per jaar het gezondheidsbeleid geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. In opdracht van de Stichting Beter Leven-keurmerk worden er ook regelmatig controles uitgevoerd door onafhankelijke controle-organen.
  • De vloer van de hokken is voor minstens 40% dicht, waardoor de dieren zich niet snel verwonden.
  • De tanden van de biggen worden niet geknipt of geslepen. Hun staartjes worden ook niet standaard gecoupeerd. Als dat wel zo is, moet de staart op het moment van couperen minstens 2,5 cm lang blijven.

Om het Beter Leven-principe doorheen het hele productieproces te kunnen volgen, kiezen we resoluut voor een slachthuis dat op dezelfde golflengte zit. Onze partner bewijst met zijn maatregelen dat het slachthuis zijn steentje dubbel en dik bijdraagt.

  • Vooreerst zijn de gebouwen van het slachthuis aangepast. Dankzij luchtfilters is er zuivere lucht in de gebouwen en wordt geurhinder vermeden. Er wordt gebruik gemaakt van grondwater en er is een biologische waterzuiveringsinstallatie aanwezig die afvalwater zuivert en recupereert tot drinkwater. Daarnaast zijn de gebouwen energieneutraal en wordt warmte gerecupereerd om op een zo ecologisch mogelijke manier te werken.
  • In de ruimtes waar de varkens aankomen is er vloerverwarming. Er staat ook een maximum op het aantal varkens dat in een wachthok zit in afwachting van de slachting. Dat zorgt ervoor dat de varkens veel rustiger zijn, wat de kwaliteit van het vlees alleen maar ten goede komt.
  • Om de hygiëne te garanderen wordt menselijk contact met het vlees bij de verwerking zo vaak mogelijk vermeden. Het slachthuis zorgt er steeds voor dat de verwerking van het vlees vlot verloopt zodat de producten lekker vers blijven. Dat merk je ook aan de kwaliteit. Ook in de vrachtwagens wordt streng toegezien op netheid. Vóór de vrachtwagens met de varkens vertrekken, worden ze grondig gereinigd. Dat zorgt ervoor dat de vrachtwagens tijdens de volgende ritten proper blijven. Bovendien wordt de geluidsoverlast van het transport zo veel mogelijk beperkt voor naburige woonwijken.

Ook het productieproces willen we zo milieuvriendelijk mogelijk aanpakken. Dankzij de inspanningen van het bedrijf waar we mee samenwerken voor de vleesverwerking bewijzen we het milieu, en ook onszelf, een mooie dienst. Door te produceren met aandacht voor de natuur besparen we op lange termijn veel kosten én houden we tegelijk onze planeet schoon.

  • Het bedrijf dat het vlees verder verwerkt voor de winkels is voorzien van zo’n 7.000 m² zonnepanelen. Het gebouw is ook CO²-negatief.
  • De gebouwen zijn bijzonder goed geïsoleerd en hebben uitsluitend ledverlichting. Bovendien brandt het licht in de ruimtes niet permanent maar wordt het enkel ingeschakeld door bewegingssensoren.
  • De installaties zijn energiezuinig.
  • De liften wekken energie op.
  • Er wordt niet verlicht of verwarmd met gas, enkel elektrisch.
  • De werknemers van het productiebedrijf worden gestimuleerd het openbaar vervoer te gebruiken en er zijn meerdere laadpalen voorzien voor elektrische wagens. Bovendien hebben alle werkplekken natuurlijk daglicht en kan er tijdens pauzes op de dakterrassen vertoefd worden.

Onze verpakkingen hebben ter gelegenheid van het Beter Leven-project ook een metamorfose ondergaan. We ontwikkelden een milieuvriendelijke verpakking van gerecycleerd polyethyleentereftalaat met een polyethyleen laagje (rPET-PE).

De verpakking:

  • Is steviger. rPET heeft een hogere dichtheid waardoor het minder gevoelig is voor breuken. Er zal minder verlies zijn door transport en opslagschade. Het schaaltje waarin het vlees ligt, is ook beter bestand tegen lagere temperaturen (koelkasten).
  • Is helder. Onze vorige verpakkingen van PP (polypropyleen) waren minder helder. Met de nieuwe verpakking kunnen we het vlees mooier presenteren.
  • Heeft een hogere zuurstofbarrière en daardoor is het vlees minder gevoelig aan verkleuring.
  • Is milieuvriendelijk doordat rPET-PE voor 95% bestaat uit gerecycleerd PET. Die PET is 100% gerecycleerd uit PET-flessen afkomstig van supermarkten.

Wist je trouwens dat je het bovenetiket op de verpakkingen van het varkensvlees kunt scannen met de Lidl-app? Zo kom je allerlei info te weten over het vlees. En dan koop je met 100% kennis van zaken!

Eieren

Eieren

Geen ‘kooi-eieren’ bij Lidl

Bij Lidl verkopen we geen eieren die afkomstig zijn van kippen uit legbatterijen of verrijkte kooien. We laten zelfs niet toe dat deze eieren in onze producten worden verwerkt.

We gaan hiermee een pak verder dan de Europese wetgeving ons oplegt en zijn dan ook een voorloper op de Belgische markt. Daarom kregen we in 2010 de Good Egg Award van GAIA en haar Europese zusterorganisatie Compassion in World Farming. Sinds 2016 gingen we voor onze sauzen (bv. mayonaise) nog een stapje verder door enkel nog eieren te gebruiken van vrije uitloopkippen.

Scharreleieren, eieren van vrijeuitloopkippen en biologische eieren

In al onze winkels vind je naast scharreleieren ook eieren van vrijeuitloopkippen en biologische eieren. Een woordje uitleg:

  • Vrijeuitloopeieren. Deze eieren zijn afkomstig van kippen die vrij kunnen rondscharrelen en die minimaal acht uur per dag toegang hebben tot een overdekte uitloop met een oppervlakte van 50% van de staloppervlakte. Ze hebben ook een vrije uitloop in de buitenlucht met minimaal 16 m2 beschutting per ha, bijvoorbeeld in de vorm van bomen en struiken. Dagelijks wordt er graan en stro aan het verblijf toegevoegd om de leefomgeving van de kippen te verrijken.
  • Biologische eieren. Deze eieren zijn het meest diervriendelijk geproduceerd. In de stal hebben de kippen biologisch voer, stro om in te scharrelen, voldoende zitstokken om te rusten en legnesten om eieren in te leggen. In de stal zitten maximaal 6 kippen per vierkante meter. Buiten beschikken de kippen over een uitloop van 4 m2 per kip.

Weidemelk

Weidemelk

Eind 2016 hebben we enkele nieuwe kaasproducten geïntroduceerd: kaas geproduceerd met 100% weidemelk!  Zo zijn onder ons huismerk Milbona de natuurgerijpte Hollandse Gouda (jong en belegen) gemaakt met 100% weidemelk. Vanaf de zomer van 2019 heeft Lidl bovendien al haar huismerkmelk omgesteld van stalmelk naar weidemelk.

Wat betekent dit concreet?

  • Deze koeien vertoeven in de wei, waardoor ze meer ruimte krijgen voor hun natuurlijk graasgedrag.
  • Ze kunnen van het voorjaar tot het najaar minstens 120 dagen/jaar en minstens 6 uur/dag buiten grazen.
  • Weidemelk wordt apart opgehaald en in producten verwerkt.
  • De volledige keten van koe tot eindproduct wordt onafhankelijk gecontroleerd.

Parkkonijn

Parkkonijn

Al in 2011 hebben we besloten om enkel nog vlees van konijnen uit welzijnskooien (in plaats van batterijkooien) te verkopen. Die welzijnskooien zijn ruimer en beschikken over verschillende compartimenten en knaagmateriaal. Dierenwelzijn en hygiëne staan centraal in deze kooien.

In september 2012 zette Lidl de volgende stap door als eerste Belgische retailer enkel nog vlees te verkopen van konijnen afkomstig uit diervriendelijkere parksystemen. Zo’n parksysteem sluit beter aan bij het natuurlijke gedrag van de dieren: de beschikbare oppervlakte is aanzienlijk groter en er is ruimte voor schuilhoekjes en hoogteplatforms. De dieren beschikken er over hout, stro, hooi en ander knaagmateriaal en de typische gazen bodems zijn vervangen door diervriendelijke comfortmatjes.

In juni 2017 mocht Lidl België in Londen de Good Rabbit Commendation in ontvangst nemen. De Commendation wordt toegekend aan bedrijven die zich engageren om de voor consumptie gekweekte konijnen een beter bestaan te bieden. Ze geven hen meer ruimte om hun natuurlijke gedrag uit te oefenen, zoals lopen, knagen, springen, zich verstoppen en socializen met andere dieren. Routinegebruik van antibiotica is ook verboden. Naar schatting hebben meer dan vier miljoen konijnen een beter bestaan dankzij deze maatregelen van de winnende bedrijven.

Er is ook nog de Good Rabbit Award die de verbetering van  de levens van broedkonijnen (en niet enkel van vleeskonijnen) beloont.

Meer info over de Good Rabbit Commendation? Klik hier.

Faux gras

Faux gras

Diervriendelijkere alternatieven voor Foie Gras

Sinds 2009 verkoopt Lidl tijdens de kerstperiode Faux gras de GAIA in al haar winkels. Dit is een 100% diervriendelijk alternatief voor Foie gras en is een plantaardige delicatesse op basis van o.a. truffels en champagne.  Lidl geloofde als een van de eerste supermarktketens in de verkoop van dit diervriendelijke alternatief en mocht dankzij haar pioniersrol in 2012 de Gouden Poot Award in ontvangst nemen.