Lidl zet concrete stappen richting circulair bouwen met opening Lidl Buggenhout

Lidl zet concrete stappen richting circulair bouwen met opening Lidl Buggenhout

In samenwerking met VITO worden bouwplannen tegen het licht gehouden

Woensdag 2 december 2020 — Warenhuisketen Lidl opent vandaag 2 december een gloednieuwe winkel aan de Kasteelstraat 65 in Buggenhout. Het nieuwe filiaal is dubbel zo groot als het oude filiaal dat in februari van dit jaar werd afgebroken. Met de afbraak en heropbouw van deze winkel zet Lidl de eerste stappen richting circulair bouwen.

Eerste stappen richting circulair bouwen.

Met een SBTi-gecertifieerde* duurzaamheidsstrategie wil Lidl bij de duurzaamste retailers van België horen. Een van de onderdelen hiervan is het inzetten op circulair bouwen. Daarvoor ging de retailer een samenwerking aan met VITO. Zij hebben in eerste instantie de sloop van het oude Lidl filiaal opgevolgd en verbeteracties vastgelegd voor een maximale valorisatie van bouw-en sloopopval. Het VITO is een Vlaamse onafhankelijke onderzoeksorganisatie op het gebied van cleantech en duurzame ontwikkeling.

Jef Bergmans, onderzoeker bij VITO: “Door een grondige analyse te maken van de recyclagestromen bij de afbraak van bestaande winkels kunnen we Lidl adviseren in het beter recycleren van het bouwafval enerzijds en suggesties doen naar materiaalkeuze en bouwtechnieken van de nieuwe winkels anderzijds. Alleen zo kan de impact op het milieu naar nul gebracht worden, wat het doel moet zijn bij circulair bouwen.”

Uit de analyse van het VITO bleek dat de huidige recyclage goed opgevolgd wordt en werden enkele suggesties gedaan. Een heel concreet voorbeeld: de dakbedekking niet meer verlijmen, maar mechanisch bevestigen met behulp van schroeven om recyclage nadien nog mogelijk te maken.

In een volgende stap wordt het huidige filiaalconcept getoetst op milieu impact via een tool TOTEM (Tool to Optimise the Total Environmental impact of Materials). “Hiermee is Lidl pionier in de retailsector. Deze tool zal Lidl helpen bij de keuze van materialen met een lagere milieu-impact en zo bijdragen tot minder CO2-uitstoot.” Aldus Yuri Vandenfonteyne, Projectmanager filiaalbouw Lidl.

Nieuwe Lidl dubbel zo groot met uitgebreider assortiment en stijgend aantal lokale producten.

De gloednieuwe winkel heeft een oppervlakte van 1340 m2 en biedt een assortiment van een 1.900 tal producten waarvan 90% eigen merken zijn en zoveel mogelijk producten lokaal worden gekocht of geproduceerd.

Isabelle Colbrandt: “We besteden veel aandacht aan lokale producten, wat steeds meer gewaardeerd wordt door onze klanten. We kopen onze groenten en fruit veelal rechtstreeks bij de telers, wat de versheid en kwaliteit ten goede komt. Zo is meer dan 50% van alle groenten en fruit is Belgisch, bij melk en vlees is dat aandeel bijna 100%. Ook de meeste van onze kazen en andere zuivelproducten zijn Belgisch, en dat aandeel blijft groeien.” aldus Isabelle Colbrandt.

Gratis laadinfrastructuur voor elektrische wagens en fietsen.

Deze winkel is uitgerust met tal van duurzame bouwtechnieken die er voor zorgen dat het energieverbruik tot een absoluut minimum beperkt wordt. Zo liggen op het dak zonnepanelen, die o.a. de laadpalen voor elektrische wagens voeden. Deze snelladers staan ter beschikking van de klant, die tijdens het winkelen de wagen gratis kan opladen. Ook voor elektrische fietsen is er laadinfrastructuur voorzien in de fietsenstalling. In het totaal telt het filiaal 90 parkeerplaatsen.

Openingsuren

De nieuwe winkel is elke dag open van 8.30 uur tot 20 uur, op zaterdag tot 19 uur. Op zondag is de winkel gesloten.

* Science Based Target initiative (SBTi)

SBTi maakt het mogelijk voor bedrijven om objectieve en dus geloofwaardige doelstellingen te definiëren. Deze objectieve doelstellingen tonen aan dat Lidl in lijn is met hetgeen de wetenschap berekent om de klimaatsopwarming te limiteren tot 2°C. Science Based Targets is een gemeenschappelijk initiatief van Carbon Disclosure Project (CDP), UN Global Compact, the World Resources Institute en WWF.