Lidl zegt ‘neen’ tegen voedselverspilling. En dat doen we zo!
Wereldwijd gaat jaarlijks tot een derde van alle geproduceerde voeding verloren. En omdat wij als retailer het belang van verse voeding hoog inschatten, nemen we daarom onze verantwoordelijkheid op. We leggen onszelf ambitieuze doelstelling voor waarmee we voedselverspilling willen elimineren en voedseloverschotten willen herwaarderen.
Leveranciers
In kaart brengen voedseloverschotten & voedseloverschotten een tweede leven geven
Distributiecentra
Schenkingen aan de voedselbanken & slimme leverprocessen
In onze winkels
Slimme bestelprocessen, sortering op datum, kortingshoek, Good Taste Zero Waste & bioboxen
Bij de klant
Bewustmaken over problematiek en tools & tricks
Voedselverspilling bij onze leveranciers
Onze boeren & leveranciers zijn de eerste stap in onze waardeketen. We zijn er dan ook van overtuigd dat voedselverspilling vermijden, begint bij onze basisprincipes. De nauwe samenwerking met onze leveranciers maakt het mogelijk om snel te reageren op een overaanbod. Zo een overaanbod kan ontstaan door verschillende factoren, denk maar aan tomaten die snel rijp worden na een warme zomer. Dit overaanbod bieden we via een extra promo aan onze klanten aan, waardoor deze toch verkocht wordt.
Toch willen we tegen 2025 een gedetailleerd beeld krijgen van alle overschotten waarmee onze leveranciers te maken krijgen. Op die manier kunnen we samen een gepast actieplan opstellen om voedselverspilling vanaf het begin van onze keten buitenspel te zetten.
Naast het vermijden van verspilling, vinden we het belangrijk om overschotten een tweede leven te geven. Daarom zijn we in 2023 samen met onze leveranciers van start gegaan om voedseloverschotten te herwaarderen. Dat doen we door bijvoorbeeld groenten die niet aan de schoonheidsnormen voldoen te verwerken tot gesneden groenten waarvan je o.a. soep of een ovenschotel kan maken.
Voedselverspilling in onze distributiecentra
Vooraleer onze producten naar onze winkels gaan, maken ze nog een tussenstop in het distributiecentrum. Ondanks onze slimme bestelprocessen, zijn voedseloverschotten soms niet te vermijden. Denk maar aan producten die nog perfect eetbaar zijn, maar waarvan de verpakking per ongeluk tijdens het transport beschadigd werd. Deze overschotten schenken wij aan de Belgische Federatie van Voedselbanken.
Voedselverspilling in onze winkels
In eerste instantie proberen we voedselverspilling in onze winkels te vermijden door de vraag van onze klanten goed in te schatten. Zo vermijden we dat er te veel stuks in de winkel liggen, waarvan het risico groot is dat we ze moeten weggooien. Via een automatisch bestelsysteem kan de filiaalverantwoordelijke exact doorgeven hoeveel producten de winkel nodig heeft. Wist je dat voor onze verse producten zelf nog op het aller-aller-laatste moment aanpassingen mogelijk zijn? Zo blijven onze producten gegarandeerd vers!
Daarnaast sorteren onze winkelmedewerkers de producten steeds op datum. Omdat de producten met de kortste houdbaarheidsdatum het snelst geconsumeerd moeten worden, vind je deze steeds vooraan in het rek.
Hebben we toch een overschot in onze winkels? Dan nemen wij tal val initiatieven om deze producten niet te hoeven weggooien:
De kortingshoek
Producten die het einde van hun houdbaarheidsdatum naderen, maar nog van goede kwaliteit zijn, belanden in de kortingshoek. Je herkent deze producten aan hun oranje sticker met 30% korting. Zo scoort de klant een mooie korting en moeten wij het product niet weggooien. Win-win!
Lidl Facts
In 2022 schonk Lidl in totaal €311.000 aan de Belgische Voedselbanken dankzij Good Taste Zero Waste.
Daarboven schonken we ook nog eens €50.000 aan Caritas Croix Rouge in Luxemburg.
Sinds de start van Good Taste Zero Waste in 2018 hebben we meer dan 8.000 ton voedselverspilling vermeden.
Dankzij een bedrag van bijna €1 miljoen euro, konden we via Good Taste Zero Waste meer dan 50.000 maaltijden schenken aan mensen in nood.
Bioboxen in alle winkels
Gaat een product toch over de vervaldatum en kan deze niet meer geconsumeerd worden? Dan nog beland deze niet zomaar in de vuilbak. Onze medewerkers verzamelen al het organisch afval in een biobox. De inhoud van deze biobox wordt nadien verwerkt tot biogas. In 2022 konden we hiermee maar liefst 757 gezinnen van elektriciteit voorzien. Straf!
Voedselverspilling bij de klant
Tot slot zijn we aangekomen bij de laatste stap in onze keten, nl. thuis bij onze klanten. Ook hier willen we voedselverspilling buitenspel zetten. Niet enkel maken we onze klanten via verschillende kanalen bewust van deze problematiek, ook bieden we ze handige tools & tricks aan om zelf aan de slag te gaan.