
Lidl België is zich bewust van haar maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid. Onze doelstellingen rond de vermindering van plastic zijn dan ook ambitieus. Daartoe heeft Lidl België zich aangesloten bij REset Plastic, een internationaal initiatief van de Schwarz Groep, die door innovatie en concrete ingrepen het gebruik van plastic sterk wil verminderen. Waar het gebruik niet vermeden kan worden, zorgen we ervoor dat we enkel de strikt noodzakelijke hoeveelheid verpakking gebruiken en dat de producten recycleerbaar zijn, zodat de kringloop gesloten kan worden.
Aangezien er momenteel geen uniforme definitie van microplastics bestaat, heeft de Schwarz-groep, waartoe Lidl en Kaufland behoren, een eigen definitie opgesteld: Lidl verstaat onder microplastics vaste, visueel herkenbare plastic deeltjes die kleiner zijn dan vijf millimeter, die een schurend effect hebben en die niet oplosbaar zijn in water. In de toekomst zullen de leveranciers van Lidl de voorschriften met betrekking tot het gebruik van microplastics moeten naleven.
Momenteel wordt rekening gehouden met de volgende soorten kunststoffen:
polyamide (PA); polyethylenen (PE); polyethyleentereftalaat (PET); polyester (PES); polyimiden (PI); polypropyleen (PP); polyurethaan (PUR)
In de huismerkproducten van Lidl worden ook andere niet biologisch afbreekbare synthetische polymeren gebruikt die vast, gedispergeerd, gelachtig, opgelost of vloeibaar zijn. Gedetailleerdere informatie over deze plastics is te vinden in onze stellingname over microplastics.
Alle Lidl-producten worden vervaardigd volgens de hoogste normen op het gebied van productveiligheid.