Reduceren en Recycleren. REset Plastic - onze strategie voor minder plastic.
Plastic speelt een belangrijke rol in de sector van de supermarkten: het is een sterk materiaal, weegt weinig en kan op verschillende manieren gebruikt worden. Plastic beschermt bijvoorbeeld ons voedsel tijdens het transport en zorgt ervoor dat we kwaliteit, houdbaarheid en versheid kunnen garanderen voor onze klanten. Omdat er meer en meer plastic geproduceerd en te weinig gerecycleerd wordt, is plastic afval een groeiend probleem voor mensen, dieren en het milieu.
Doelstellingen en strategie
Als (internationale) voedingsretailer zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid. Daarom willen we:
%
20% minder plastic gebruiken tegen 2025,
%
100% van onze huismerkverpakkingen maximaal recycleerbaar maken
%
en gemiddeld 20% gerecycleerd materiaal gebruiken in onze plastic huismerkverpakkingen.
Deze doelstellingen maken deel uit van REset Plastic, de internationale strategie voor minder plastic van de Schwarz Groep, opgericht in 2018. Samen streven we naar “minder plastic - gesloten kringlopen”.
Vleesschaaltjes
De zwarte schaaltjes voor het grootste deel vers vlees zoals gevogelte en rundstoofvlees worden vervangen door een verpakking van één transparant materiaal dat volledig recycleerbaar is. Dit levert 35 ton minder plastic op dit jaar.
Aardappelen
De friet- en kookaardappelen kregen al een dunnere folie die 100% recycleerbaar is en bovendien zullen alle verpakkingen van aardappelen van 2,5 kg niet langer een net en een handvat hebben. Goed voor een plasticreductie van 55% of 49,2 ton minder plastic alleen al voor 2020.
Bananen en witloof
Het plastic bandje rond de tros bananen wordt weggelaten en de het witloof wordt voorzien van een dunnere folie. Dit levert een besparing op van 17,4 ton plastic.
GreenBag
In januari 2020 introduceerde Lidl België de herbruikbare GreenBag waarin klanten losse groenten en fruit kunnen verpakken. Dit polyesterzakje is herbruikbaar, wasbaar op 30° en 100% recycleerbaar. De klanten betalen 69 cent voor twee zakjes. Al na vijf keer gebruik is de GreenBag milieuvriendelijker dan het plastic zakje. Gevolg: geen wegwerpzakjes uit plastic meer, wat helemaal past in de Reset-strategie.
Niet-duurzame kassatassen bannen
Lidl biedt al enkele jaren bij de kassa geen eenmalige plastic zakjes meer aan omdat die bijzonder slecht voor het milieu zijn. Sinds september 2018 is bovendien de laatste herbruikbare plastic kassatas uit ons assortiment genomen. Daardoor besparen we maar liefst 200 ton plastic op jaarbasis.
Als alternatief bieden we enkel nog herbruikbare,duurzame varianten aan zoals:
- De bigshopper
- De draagtas uit suikerriet
- De diepvriestas
- De Fairtrade katoenen kassatas
Introductie nieuw logo op onze producten
Dankzij het nieuwe ‘verantwoorder verpakt’-logo kunnen klanten zien dat nieuwe verpakkingen van eigen producten duurzamer zijn. Op de achterkant van het product staat de uitleg daarover. De verpakking moet aan minstens één van deze voorwaarden voldoen:
- Het product moet voor meer dan 80% recycleerbaar zijn.
- Meer dan 30% van het gebruikte materiaal moet gerecycleerd zijn.
- De verpakking is van alternatieve materialen, dus niet van plastic.
- De verpakking is in volume of gewicht met meer dan 10% verminderd.
Producten van wegwerpplastic bannen
Sinds eind 2019 zijn we in al onze filialen gestopt met de verkoop van plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, wegwerpbekers en -glazen, -borden, -bestek en wattenstaafjes met plastic staafje. Die zijn vervangen door producten van alternatieve en recycleerbare materialen. In een tweede stap willen we ook het bestek en rietjes in kant-en-klare maaltijden en bij dranken aanpakken.
Zonder microplastics
Onze definitie van microplastics
Aangezien er momenteel geen uniforme definitie van microplastics bestaat, heeft de Schwarz-groep, waartoe Lidl en Kaufland behoren, een eigen definitie opgesteld: Lidl verstaat onder microplastics vaste, visueel herkenbare plastic deeltjes die kleiner zijn dan vijf millimeter, die een schurend effect hebben en die niet oplosbaar zijn in water. In de toekomst zullen de leveranciers van Lidl de voorschriften met betrekking tot het gebruik van microplastics moeten naleven.
Momenteel wordt rekening gehouden met de volgende soorten kunststoffen:
polyamide (PA); polyethylenen (PE); polyethyleentereftalaat (PET); polyester (PES); polyimiden (PI); polypropyleen (PP); polyurethaan (PUR)
In de huismerkproducten van Lidl worden ook andere niet biologisch afbreekbare synthetische polymeren gebruikt die vast, gedispergeerd, gelachtig, opgelost of vloeibaar zijn. Gedetailleerdere informatie over deze plastics is te vinden in onze stellingname over microplastics.
Alle Lidl-producten worden vervaardigd volgens de hoogste normen op het gebied van productveiligheid.