Soja is – als bron van eiwitten – een onmisbaar onderdeel van veevoeder. Meer dan 90 procent van de soja die we eten, zit ‘verborgen’ in vlees, eieren en zuivel. Zo is er bijvoorbeeld voor een hamburger van 100 gram zo’n 46 gram soja nodig (bron: milieucentraal.nl).
De steeds toenemende sojaproductie, hoofdzakelijk in Zuid-Amerika, zorgt voor allerlei milieu- en sociale problemen, waaronder het verdwijnen van waardevolle bossen, bodemuitputting, waterverontreiniging door gebruik van pesticiden en kunstmest. Heel wat boeren raken hun land kwijt of leven soms in slechte arbeidsomstandigheden.
Daarom heeft de Lidl groep zich sinds 2012 aangesloten bij de Roundtable on Sustainable Soy (RTRS), een internationaal initiatief dat duurzame sojateelt bevordert.
Bovendien koopt Lidl RTRS-certificaten (Book&Claim Direct Trade) aan voor de hoeveelheid soja die nodig is om onze zuivelproducten, eieren, gevogelte, kalkoen, varkensvlees en rundsvlees te produceren.
Met dit initiatief ondersteunen we sojaboeren in Brazilië om stap voor stap over te schakelen op gecertificeerde, duurzamere sojateelt.
Lidl wil een langetermijnproces van continue verduurzaming op gang te zetten en andere bedrijven motiveren om samen een duurzame soja-industrie te creëren.