Dinsdag 14 mei 2019 — In nog geen half jaar tijd zijn in Gent al meer dan 25.000 boodschappen per fiets aan huis geleverd, goed voor zo’n 15.000 kilometer zonder CO2-uitstoot. Door het succes heeft initiatiefnemer Lidl beslist zijn proefproject Simpl uit te breiden. Het assortiment wordt verruimd en de supermarktketen bekijkt of ze het concept van de fietskoerierdienst naar andere steden kan verbreden.
Gentenaars konden de afgelopen maanden via het proefproject Simpl hun boodschappen van de supermarkt met de fiets aan huis laten leveren. Een primeur in België, dat in de smaak blijkt te vallen. In nog geen half jaar tijd leverde fietskoerierdienst Cargo Velo, waarmee Lidl samenwerkt, meer dan 25.000 boodschappen.
Vooral jonge gezinnen met kinderen maken gretig gebruik van de dienst, blijkt uit marktonderzoek dat Lidl liet uitvoeren. Online shoppen doen ze meestal op zondagavond en op maandagmiddag en het populairste tijdsvak voor leveringen is maandagnamiddag- en avond. De Gentenaars lijken ook vooral de groenteboer die vroeger aan huis leverde te missen. In een op de drie van de winkelzakjes zat immers groenten en fruit. 28% was gevuld met koelproducten en 12% met vlees, gevogelte en vis.
Uitbreiden naar andere steden
Gezien het grote succes, heeft Lidl beslist om de dienst Simpl uit te breiden. Op vraag van de Gentenaars wordt het productassortiment verruimd met 350 producten. Per levering betaal je voortaan 3,99 euro en de producten worden aan dezelfde prijs aangeboden als in de winkel. De supermarktketen bekijkt ook om de leveringen via fiets uit te breiden naar andere steden.
“We zijn overdonderd door het grote succes van onze fietskoerierdienst. Het proefproject kreeg zoveel lof dat we niet anders konden dan het uit te breiden. We bekijken nu ook de mogelijkheden in andere steden. We beseffen immers dat het als jonge ouder niet altijd evident is om tijd te vinden om te winkelen. De prijs van al bereide maaltijden loopt vaak hoog op en online bestellen bij een supermarkt sluit het autoritje naar de winkel nog altijd niet uit. Op deze manier bieden we een antwoord op de problemen waar jonge ouders vaak mee worstelen.” Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl
1700 kilo CO2 vermeden
Want de Gentenaars kiezen ook uit ecologische overwegingen voor de fietskoerierdienst, blijkt uit het marktonderzoek. De Gentse fietskoeriers van Cargo Velo reden de afgelopen maanden zo’n 15.000 kilometer om de boodschappen aan huis te leveren. Daardoor vermeden ze liefst 1700 kilo CO2-uitstoot, ofwel de uitstoot van zo’n 132 auto’s.