Bijna vervallen Lidl-producten brengen meer dan 300.000 euro op voor Voedselbanken

Bijna vervallen Lidl-producten brengen meer dan 300.000 euro op voor Voedselbanken

Good Taste, Zero Waste-project steunt voedselhulp en vermijdt 1.600 ton voedselverspilling

Lidl doneert vandaag een cheque van 302.673 euro aan de Belgische Federatie van Voedselbanken. Dat bedrag komt geen dag te vroeg want de Voedselbanken zien het aantal mensen dat aanschuift voor een voedselpakket toenemen. De schenking van Lidl komt integraal uit ‘Good Taste, Zero Waste’, een project dat de supermarktketen twee jaar geleden opzette om bijna vervallen en licht beschadigde producten aan bodemprijzen te verkopen aan haar klanten en zo voedselverspilling te beperken. Afgelopen jaar gingen dankzij het project meer dan 2.700.000 bijna vervallen producten niet verloren en vermeed Lidl 1.600 ton voedselverspilling.

De Belgische Federatie van Voedselbanken presenteerde vorige week nog haar sombere jaarrapport. In 2021 schoven per maand gemiddeld 177.238 mensen aan voor een voedselpakket. Dat aantal lag nog nooit zo hoog. De vrees bestaat dat er nog meer Belgen bij de voedselbanken zullen aankloppen, onder meer door de fors gestegen energieprijzen. De schenkingen daarentegen daalden met 11%.

Lidl komt de grote vraag naar hulp van de Voedselbanken nu tegemoet met de schenking van de opbrengst uit haar Good Taste, Zero Waste-project, goed voor in totaal €302.673.

“Wij zijn bijzonder blij met het succes van de ‘Good Taste, Zero Waste’-actie van Lidl. Wij wensen de Lidl-winkelmedewerkers en consumenten die hiertoe hebben bijgedragen oprecht te danken. De schenking is vandaag meer dan welkom door de toegenomen vraag. Via deze cheque kunnen we de samenstelling van de voedselpakketten zelf bepalen en het productassortiment gevarieerder en kwaliteitsvoller maken.”

Jef Mottar, afgevaardigd bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken
 

Dagelijkse strijd tegen voedselverspilling

Lidl startte in 2020 met ‘Good Taste, Zero Waste’ als deel van haar strategie om voedselverspilling met 50% te verminderen tegen 2025. Alles begint met een steeds efficiëntere logistiek en door bestelprocessen te optimaliseren. Blijven er daarna nog producten in de winkelrekken liggen omdat de vervaldatum dezelfde dag is of omdat de verpakking licht beschadigd is, dan biedt Lidl ze via pakketten aan bodemprijzen aan:

  • €1 voor een doos gevuld met een mix van 3kg groenten en fruit en €1 voor droge producten met licht beschadigde verpakking
  • €0,50 voor alle soorten vlees, vis en gebak die dezelfde dag worden gegeten
  • €0,20 voor zuivelproducten en verse producten zoals gemengde salades

Minder voedselverspilling brengt meer op

Het afgelopen jaar zamelde Lidl met het ‘Good Taste, Zero Waste’-programma een bedrag in van maar liefst €302.673. Klanten kochten meer dan 2.700.000 stuks aan zuivelproducten en verse producten zoals gemengde salades, vlees, vis, gebak, groenten en kruiden. Dankzij de verkoop van die voedselpakketten kon Lidl in 2021 zo’n 1.600 ton voedselverspilling vermijden.

“We zijn blij dat we met Good Taste, Zero Waste zoveel mogelijk voedselverspilling kunnen tegengaan én de Voedselbanken dankzij onze opbrengst zelf kunnen kiezen welke producten ze nodig hebben voor de voedselpakketten. Het is daarbij ook mooi om te zien hoe groot het engagement bij onze eigen winkelmedewerkers is. Zij zorgen elke dag voor gevulde Good Taste, Zero Waste dozen voor onze klanten. Ook voor de klant is het een win-win: naast het aankopen van voordelige producten en het zetten van een duurzame stap naar minder afval, steunen ze het sociaal en maatschappelijk project van de Voedselbanken: gedrag dat even goed is voor de portemonnee als voor onze planeet en onze gemeenschap.”

Boudewijn van den Brand, CEO Lidl België