Tegen 2025 zijn alle huismerkverpakkingen van de supermarktketen recycleerbaar en gaat het voor een plasticreductie met minstens 20%
Zaterdag 19 september 2020 — Wie bij Lidl winkelt, zal het misschien niet meteen merken, maar voor bepaalde verpakte producten neem je voortaan minder plastic of volledig recycleerbaar plastic mee naar huis. Lidl houdt zijn verpakkingen immers stevig tegen het licht en wil zoveel waar mogelijk plastic vermijden, reduceren of vervangen. De huidige inspanningen zijn dit jaar alleen al goed voor een plasticreductie van 105 ton of het gewicht van 26 volwassen olifanten. Dit past in de doelstelling van de supermarktketen om binnen 5 jaar alle verpakkingen van het huismerk recycleerbaar te maken en plastic te reduceren met zeker 20%.
Vandaag is het World Cleanup Day, een jaarlijkse wereldwijde opruimactie die het probleem van zwerfvuil wil aankaarten en aanpakken. En dat blijkt nodig: mondmaskers die op straat of in het bos worden weggegooid of onze stranden die deze zomer na een dagje kust bezaaid lagen met vuil en plastic. In de supermarkt grijpen veel mensen nu ook sneller naar goed verpakte producten - onterecht - uit angst om besmet te worden met COVID-19. Kortom: de coronacrisis heeft er de afgelopen maanden jammer genoeg voor gezorgd dat Belgen veel goede voornemens om plastic te verminderen overboord hebben gegooid.
Impact van enkele gram plastic
Supermarktketen Lidl zat echter niet stil en nam zijn verpakkingen de voorbije maanden onder de loep en stelde zich per product de vraag: waar kunnen we de plastic verpakking reduceren of zelfs vervangen door een klimaatvriendelijker alternatief? Zo kregen bijvoorbeeld de friet- en kookaardappelen al een dunnere folie die 100% recycleerbaar is en zullen tegen eind oktober alle verpakkingen van aardappelen van 2,5 kg niet langer een net en een handvat hebben. Goed voor een plasticreductie van 55% of 49,2 ton minder plastic alleen voor dit jaar.
Vanaf volgende week vind je ook geen zwarte schaaltjes meer voor het grootste deel vers vlees zoals gevogelte en rundstoofvlees. Die vervangt de supermarktketen door een verpakking van één transparant materiaal dat volledig recycleerbaar is. Dit levert 35 ton minder plastic op dit jaar. Ook een dunnere folie rond witloof en het weglaten van het plastic bandje rond de tros bananen levert een besparing van 17,4 ton plastic op.
“Deze aanpassingen aan de verpakkingen zijn nog maar een begin. We houden immers product per product tegen het licht en proberen om het slimmer, innovatief en duurzamer te verpakken. Soms gaat het om slechts een aantal gram minder plastic, maar die kleine reducties hebben al een enorme impact. Zeker als je weet dat we tegenover andere supermarktketens een uitgekiend assortiment hebben dat we in grote volumes verkopen. Op een jaar tijd sparen we zo al 105 ton plastic of het gewicht van 26 volwassen olifanten uit.”
Laurence Van Camp, verantwoordelijke verpakking, Lidl België
5 jaar sneller dan Europese kunststofstrategie
De inspanningen passen in een ruimere strategie van Lidl om het eigen plasticverbruik structureel en drastisch te verlagen. De retailer kondigde in 2018 al aan tegen 2025 minstens 20 procent minder plastics te willen verbruiken. Lidl beoogt ook dat alle kunststofverpakkingen van zijn huismerken tegen 2025 100 procent recycleerbaar zijn. Die maken nu 90 procent uit van het totale productaanbod. Lidl ligt met dat streefdoel 5 jaar voor op de Europese kunststofstrategie van de Europese Commissie. Die strategie streeft ernaar om alle kunststofverpakkingen uiterlijk tegen 2030 recycleerbaar te maken.
“Als biowetenschapper en ex-strateeg bij WWF raakt het me steeds opnieuw om zwerfvuil te zien rondslingeren, op straat, in de bermen of deze zomer op het strand. Afhankelijk van het soort plastic en de omstandigheden kan het honderden jaren duren voor het afgebroken wordt. We vinden het dan ook onze taak om als supermarktketen naast de sensibilisering van onze klanten, vooral te streven naar slimme verpakkingen met minder plastic. Uiteraard duurt dit even, want plastic heeft vandaag in veel gevallen nog altijd zijn nut, bijvoorbeeld om producten langer vers te houden en zo nog meer voedselverspilling te voorkomen. Sinds dit jaar onderzoeken we elk product kritisch op zijn verpakking, de grootte en dikte, de verschillende materialen inclusief plastic. Samen met onze leveranciers zoeken we betere, slimmere en duurzamere verpakkingen. Plastic wordt zo veel mogelijk gereduceerd, waar mogelijk vervangen door een duurzamer alternatief en 100% recycleerbaar gemaakt. En de eerste resultaten mogen er zijn. Samen met onze leveranciers en onze klanten kunnen we het verschil maken. Samen voor impact.”
Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl België