Circulaire economie

Circulaire economie bij Lidl

Op weg naar een circulaire economie

Verpakkingen zijn belangrijk in de supermarkt en in de voedingssector. Ze helpen om voedsel langer vers te houden en zorgen ervoor de producten tijdens het transport te beschermen. Dit kan de houdbaarheid van producten verlengen en zo voedselverspilling tegengaan. Bij de beslissing om verpakking te verminderen moet daarom speciale aandacht worden besteed aan de houdbaarheid, aangezien verpakking meestal minder dan 5% van de milieu-impact van een product uitmaakt. Om deze redenen kan verpakking niet zomaar worden weggelaten en kunnen bepaalde materialen niet worden gebruikt.

Maar verpakkingsafval is een probleem voor mensen, dieren en de natuur. Wij zijn ons ervan bewust dat er steeds meer materialen worden gemaakt en (nog) te weinig gerecycleerd wordt. Daarom streven we naar een circulaire economie.

Een circulaire economie betekent dat we materialen en producten hergebruiken of verwerken tot nieuwe producten. Zo kunnen we beter omgaan met de grondstoffen die we hebben. Met onze REset plastic-strategie 'minder plastic in gesloten kringlopen' zijn we al goed op weg naar minder plastic en meer hergebruik van plastic in plaats van het weggooien. Tegen 2030 willen we nog een stap verder gaan en verdere materiaalkringlopen sluiten.

Als lid van de Schwarz Group ondertekenden we de Global Commitment van de Ellen MacArthur Foundation. Hiermee laten we zien dat we geloven in een wereldwijde circulaire economie.

Onze REset Plastic doelstellingen

Tegen 2025 willen wij:

% van onze eigenmerkverpakkingen

moet maximaal recycleerbaar zijn

% minder plastic

in onze eigenmerkverpakkingen (ten opzichte van 2017)

% recycled content

in onze eigenmerkverpakkingen

REset Plastic

Reset Plastic Strategy en haar 5 pijlers

Het plasticprobleem is moeilijk op te lossen. Daarom hebben we vijf pijlers bedacht om het probleem breed aan te pakken:

REduce

We vermijden plastic waar een duurzamere aanpak mogelijk is. Zo hebben we steeds meer niet verpakte groenten en fruit in ons gamma. Ook hebben we herbruikbare tasjes voor groenten en fruit als duurzaam alternatief voor plastic zakken.

REdesign

We ontwerpen producten en verpakkingen die recycleerbaar zijn. Hierdoor verminderen we de hoeveelheid plastic, maken we het makkelijker om te recycleren en gebruiken we gerecycleerd materiaal in onze eigen verpakkingen. Via het logo ‘bewuste/verantwoorde verpakking’ laten we dit aan onze klanten zien.

REcycle

We verzamelen, sorteren en recycleren plastic om de kringloop te sluiten. In de depots van Lidl scheiden we bijna al het materiaal dat gerecycleerd kan worden. Hierdoor slagen we er bijvoorbeeld in om onze oude folies om te toveren tot nieuwe afvalzakken.

REmove

We ondersteunen initiatieven die plastic afval uit het milieu verwijderen. Samen met onze partners ‘Project Stop’ en ‘One Earth – One Ocean e.V.’ helpen we zeeën en rivieren schoon te houden van plastic. Deze initiatieven omvatten ook lokale projecten in alle landen waar Lidl vertegenwoordigd is.

REsearch

We investeren in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe oplossingen. Ook informeren we mensen over recycling en het behouden van hulpbronnen.