Verkoop van eerlijke producten stijgt jaarlijks met 30%
Vrijdag 12 januari 2018 — Lidl schakelt vanaf dit jaar over naar Fairtrade voor de best verkochte chocoladerepen voor haar belangrijkste huismerk. Van die chocolade verkocht Lidl het afgelopen jaar liefst 645 ton. Daarmee is ze binnen België de eerste keten die haar huismerk op deze schaal aanpast. De omschakeling is geen evidentie voor een discounter die streeft naar de laagst mogelijke prijs. Maar volgens Fairtrade België zal dit een grote positieve impact hebben op het volume.
Dat wij Belgen graag een stukje chocolade lusten, mag wel duidelijk zijn. Maar we hechten ook steeds meer belang aan de herkomst ervan. Uit cijfers van Fairtrade België blijkt dat we in 2016 met z’n allen 30% meer Fairtrade-chocoladeproducten kochten, en tot vandaag zet die trend zich door. Voor deze Fairtrade-producten krijgen producenten en boeren uit Zuid-Amerika of Afrika een eerlijke prijs.
645.500 kilo chocolade
Die stijging is voor een groot deel te verklaren door de uitbreiding van de afzetmarkt. Fairtrade wordt niet langer alleen verkocht in wereldwinkels, maar ligt nu ook in de rekken van discountketens als Lidl. Daar merken ze dat klanten steeds meer vragen naar deze producten. Zo schakelt Lidl vanaf dit jaar de best verkochte chocoladerepen van het prominente huismerk Fin Carré om naar Fairtrade. In 2017 verkocht de supermarktketen in België alleen nog 645.500 kilo van deze chocolade.
“We zien dat consumenten steeds meer kijken naar waar producten vandaan komen. De verkoop van Fairtrade-producten stijgt jaarlijks met 30%. Om dezelfde reden bieden we ook steeds vaker bioproducten aan. Wij mogen dan wel hard op de prijs spelen, toch kunnen we de boeren een eerlijke prijs aanbieden. We zijn een grote internationale speler, waardoor er weinig tussenschakels tussen ons en de boeren zijn. Fairtrade moet niet spotgoedkoop zijn, maar wel betaalbaar. Klanten moeten beseffen dat duurzaam niet gelijk staat aan duur.” Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl.
Voor Lidl is het een bewuste strategie om zijn klanten vooral Fairtrade-chocolade aan te bieden. Omdat ze als discounter zulke grote volumes aan- en verkopen, is de impact voor Fairtrade België meteen voelbaar. Als discounter biedt Lidl in vergelijking met andere supermarkten een beperkt aantal producten aan.
Garantie op eerlijke prijs
Lidl startte al in 2005 met de verkoop van bananen met Fairtrade-keurmerk. Sindsdien is het aanbod steeds uitgebreid. Zo gebruikt ze sinds 2016 voor haar ontbijtgranen alleen 100% Fairtrade-cacao.
De Belgische afdeling van Fairtrade is enthousiast over de nieuwe en verregaande omschakeling voor chocolade. De grondstoffen voor industriële producten worden immers nog te vaak in slechte werk- en leefomstandigheden geteeld en tegen oneerlijke prijzen verhandeld op de wereldmarkt. Fairtrade garandeert dat de boeren en producenten een eerlijk vastgelegde prijs krijgen die losstaat van de marktprijs.
“Met deze nieuwe verbintenis om uitsluitend Fairtrade-gecertificeerde cacao te kopen voor haar best verkochte chocoladerepen van het huismerk, versterkt Lidl haar steun voor eerlijke handel en genereert het een fundamentele impact voor kleinschalige cacaoproducenten.” Nicolas Lambert, directeur Fairtrade België.