De supermarktketen voorziet meer dan 200 elektrische laadpunten tegen eind 2020
Woensdag 26 februari 2020 — Wie elektrisch rijdt zal binnenkort op een op de drie winkelparkings van Lidl gratis zijn wagen of fiets kunnen opladen terwijl hij boodschappen doet. De supermarktketen breidt tegen het einde van het jaar zijn netwerk stevig uit, van 61 naar 100 laadpalen. Elke laadpaal bevat bovendien twee stekkers, wat dus neerkomt op meer dan 200 elektrische laadpunten. Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit is blij met het initiatief: “We juichen het toe dat de privé-sector mee de uitrol van elektrische laadpalen ondersteunt.”
Ons land telt nu iets meer dan 10.000 laadpalen voor elektrische wagens. Daarvan zijn er zo’n 3.600 publieke laadpalen op de openbare weg. In vergelijking met Nederland, koploper in de Europese Unie, hebben we nog grote stappen te zetten. Daar tellen ze er al meer dan 120.000.
Lidl pakte in 2012 al uit met de eerste laadpalen voor elektrische wagens en fietsen. Klanten kunnen er gratis stroom tanken terwijl ze boodschappen doen. Gemiddeld wordt een laadpaal 150 keer per maand gebruikt en dat aantal stijgt elke maand. In steden, bijvoorbeeld in Brussel wordt er tot 450 keer geladen. Een laadbeurt duurt gemiddeld een half uur. Maar Lidl gaat nu een stap verder en streeft ernaar tegen eind dit jaar in 100 van z’n winkels ten minste één laadpaal met twee stekkers te installeren. Dit komt dus neer op meer dan 200 laadpunten tegen eind 2020.
Shoppen en laden
De investering past in de duurzaamheidsstrategie van Lidl. Vandaag staat de teller al op 61 palen. Dit jaar komen er dus nog 39 nieuwe bij. De komende weken en maanden krijgen volgende Lidl-filialen er een laadpunt bij: Maldegem, Roeselare, Koekelare, Harelbeke, Putte, Braine-Le-Château, Montegnée, Comines, Charleroi. De andere locaties worden nu nog bepaald zodat er een mooie spreiding is over het hele land.
Lidl zal de 39 extra laadpalen enkel installeren bij de winkels die al zonnepanelen op hun dak hebben. Als er zon is, zullen de laadpalen volledig op energie uit de zonnepanelen draaien. Dat geldt ook voor de distributiecentra waar laadpunten voorzien worden voor de medewerkers, zowel voor de fiets als voor de wagen.
“De 61 laadpalen die we nu al op onze parkings hebben staan, blijken een succes. We merken dat het bij sommige filialen zelfs aanschuiven is. Wat is er nu handiger dan tegelijk boodschappen doen en je wagen gratis opladen? Twee vliegen in één klap. Ik hoop dat we een voorbeeld kunnen zijn voor andere bedrijven en zo met z’n allen onze ecologische voetafdruk kunnen verminderen. Met Lidl hebben we de ambitie om tegen eind dit jaar 12,5% van ons elektriciteitsverbruik zélf te produceren.”
Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl
Zonder pasje of abonnement
Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden. Ook wagens met verschillende type aansluitingen kunnen er terecht (CCS-Chademo-type 2 kabel). Tot slot zijn er ook laadpunten voorzien voor elektrische fietsen. Die kunnen de bestuurders inpluggen in een stopcontact in een locker (3 lockers per laadpunt).
“Meer mensen overtuigen”
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken, vindt de plannen van Lidl alvast goed nieuws voor het Belgische laadpalennetwerk.
“We zetten ten volle in op duurzame verplaatsingen en vergroening van wagens. Elektrische voertuigen en laadpaleninfrastructuur horen daar uiteraard bij. We juichen het toe dat de privé-sector mee haar schouders zet onder dit beleid en de uitrol van elektrische laadpalen ondersteunt. Dit zal meer mensen helpen overtuigen om te kiezen voor duurzame alternatieven.”
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken
Ook automobielfederatie FEBIAC vindt het een goed signaal van Lidl.
“Elektrisch rijden komt er niet zonder een robuust en wijdverspreid laadnet, en precies daar wringt vandaag nog het schoentje. De overheid en de steden en gemeenten moeten aan de slag, maar ook private initiatieven - zoals hier bij Lidl - zijn absoluut een meerwaarde. Wanneer autogebruikers zelf kunnen vaststellen dat zij op hun gebruikelijke trajecten kunnen laden, dan is de stap naar een elektrische auto zoveel makkelijker. Laadpalen bij winkels zijn een ideale aanvulling op een publiek laadnet. Wij zijn erg blij dat meer en meer privéspelers ons helpen bij het realiseren van zero- en lage-emissiemobiliteit.”
Joost Kaesemans, Directeur Communicatie van Febiac