Woensdag 15 mei 2019 — Lidl België is zopas toegelaten tot het Science Based Targets Initiative, een initiatief van onder meer de Verenigde Naties en het WWF dat bedrijven aanspoort om zichzelf op lange termijn sterke klimaatdoelstellingen op te leggen en zo er mee toe bij te dragen dat de opwarming van de aarde niet meer dan 2°C bedraagt. Lidl België is daarmee de eerste supermarktketen in ons land en de tiende food retailer wereldwijd.

 

Lidl België verbindt zich er concreet toe de totale uitstoot van zijn gebouwen tegen 2025 absoluut te verminderen met 20% tegenover 2015, ondanks de exponentiële groei van het bedrijf. Dat wil Lidl bereiken door zwaar te investeren in onder meer eigen geproduceerde hernieuwbare energie, in CO2-vriendelijke koelmiddelen, extra duurzame gebouwen en laadpalen. De supermarktketen wil tegen 2025 ook de uitstoot van zijn transport en het woon-werkverkeer van zijn medewerkers met 10% absoluut verminderen. Lidl verbindt zich er ten slotte ook toe om de uitstoot van ingekochte producten tegen 2030 te reduceren met 36% tegenover 2015.

Lidl België schaarde zich begin februari al achter het Belgische Sign For My Future-initiatief, een breed gedragen petitie die ijvert voor een ambitieuzer klimaatbeleid in België. Maar nu is het met deze ambities zopas toegelaten tot het internationale Science Based Targets Initiative. Dat is een initiatief dat commerciële bedrijven - die wereldwijd verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de uitstoot van broeikasgassen - aanspoort om zichzelf sterke en wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen op te leggen. Die doelstellingen liggen in lijn met het wereldwijde klimaatakkoord van Parijs van 2015. Zo  wil het de temperatuurstijging lager dan 2 graden Celsius houden. Wereldwijd zijn slechts 204 bedrijven met gevalideerde doelstellingen lid.

 

Zesde Belgische bedrijf

Met de toetreding is Lidl België de eerste supermarktketen in ons land en de tiende retailer wereldwijd met gevalideerde doelstellingen. Lidl is naast AB Inbev, Proximus, Thalys, International Post Corporation en Bpost het zesde Belgische bedrijf dat mocht toetreden tot het Science Based Targets Initiative.

“We zijn uiteraard erg trots dat we toegelaten worden tot dit internationale initiatief. Er ging een proces van 2 jaar rekenwerk en tientallen workshops aan vooraf, met zowel interne als externe stakeholders, zoals onze leveranciers. Vandaag hebben we vier concrete ambitieuze klimaatdoelstellingen gedefinieerd, gaande van onze gebouwen, mobiliteit, transport tot en met de miljoenen kilogram vlees die we jaarlijks verkopen. We werken concrete actieplannen uit voor elk van de doelen en subdoelen. De grootste uitdaging wordt zonder twijfel het betrekken en motiveren van de leveranciers in de volledige waardeketen, van de eersterangsleverancier tot en met de cacaoboer in Ghana. Alleen dan zullen we het verschil kunnen maken. En die ambitie heeft Lidl.” Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid Lidl