Ons beleid

Verpakkingen zijn niet weg te denken uit een supermarkt. Ze houden onze producten vers en beschermen ze tegen beschadiging. Een goede verpakking informeert klanten bovendien over de origine en ingrediënten van een product. Toch staan we als supermarkt kritisch tegenover verpakkingen: overmatig gebruik van verpakkingsmateriaal zorgt immers voor een negatieve impact op het milieu en een onnodig duurder product. Onze doelstellingen rond de vermindering van verpakkingen zijn dan ook ambitieus.

Onze doelstellingen

Plastic:

  • Tegen 2025 20% minder plastic voor onze huismerkproducten.
  • Tegen 2025 is 100% van onze plastic huismerkverpakkingen recycleerbaar.

Hout, papier en karton:

  • In 2018 was ons doel al bereikt om bij 100% van de secundaire papieren of kartonnen verpakkingen (van nationaal ingekochte goederen) uitsluitend gerecycleerde en/of gecertificeerde materialen (FSC of PEFC) te gebruiken. Voor primaire verpakkingen was deze doelstelling al eerder bereikt.

Plastic

Plastic speelt een belangrijke rol in onze huidige maatschappij.  De toepassingen zijn ontelbaar. En dankzij de technologie is plastic vandaag een zeer sterke grondstof en bouwsteen geworden. Plastic volledig bannen uit onze maatschappij is vandaag geen optie. De keerzijde van de medaille is dat er heel wat plastic in onze ecosystemen terecht komt.

Lidl België & Luxemburg neemt haar verantwoordelijkheid op om slim om te springen met de gebruikte hoeveelheden plastic en in te zetten op 100% recycleerbaarheid van de verpakkingen.

Papier of karton

Ook voor verpakkingen gemaakt uit papier, karton of hout kiezen we zoveel mogelijk voor duurzame alternatieven. We kiezen hierbij resoluut voor de strenge onafhankelijke keurmerken FSC of PEFC, die garanderen dat de materialen afkomstig zijn van verantwoord beheerde bossen.

Zo is sinds eind 2016 100% van de primaire verpakkingen van nationaal ingekochte goederen vervaardigd uit papier of karton met een duurzaam FSC- of PEFC-label. Sinds eind 2018 is bovendien ook 100% van de secundaire verpakkingen vervaardigd uit gerecycleerd en/of duurzaam FSC- en/of PEFC materiaal.

Hergebruikbare kassatassen

Draagtassen

Lidl biedt al enkele jaren geen eenmalige plastic zakjes meer aan bij de kassa. Het probleem met deze zakjes? Ze worden meestal slechts één keer gebruikt en zijn daarom bijzonder slecht voor het milieu. Daarom kiezen we bij Lidl dan ook uitsluitend voor herbruikbare kassatassen.

Sinds september 2018 is bovendien de laatste herbruikbare plastic kassatas uit ons assortiment genomen. Daardoor besparen we maar liefst 200 ton plastic op jaarbasis.

Als alternatief bieden we enkel nog herbruikbare en duurzame varianten aan zoals:

  • De bigshopper
  • De draagtas uit suikerriet
  • De diepvriestas
  • De Fairtrade katoenen kassatas

Voorbeelden van verpakkingsverminderingen

We stellen onszelf als doel om al onze plastic verpakkingen 100% recycleerbaar te maken en het plastic in de winkels in totaal met 20% terug te dringen tegen 2025. Om dit te bereiken nemen we stap voor stap onze verpakkingen onder de loep. Hoe we dit aanpakken? We gaan resoluut voor ‘slimme’ verpakkingen. Deze verlengen de houdbaarheid, gaan simpelweg langer mee en zijn daardoor beter voor de natuur en de afvalberg. Dat verwezenlijken we bijvoorbeeld door overbodige plastic verpakkingen te vervangen, te kiezen voor herbruikbare alternatieven, biodegradeerbare oplossingen te onderzoeken,…

Hieronder krijg je een overzichtje van de aanpassingen die we de afgelopen jaren reeds doorgevoerd hebben of aan het doorvoeren zijn.

Bio Fairtrade-bananen

Bio Fairtrade-bananen

De Fairtrade-biobananen werden vroeger in onze winkels aangeboden in een plastic zak. Deze werd in 2017 vervangen door een kleefband om de bananen bijeen te houden. Zo sparen we op jaarbasis zo’n 5,5 ton plastic uit.

Cashewnoten

Cashewnoten

De verpakking van onze cashewnoten werd in 2017 aangepast, zodat er voor dezelfde hoeveelheid product er heel wat plastic uitgespaard kon worden. Dit betekent een vermindering van maar liefst 1 ton op jaarbasis.

Bellarom koffiecapsules

Bellarom koffiecapsules

Onze Bellarom koffiecapcules hebben een kleiner doosje gekregen en bovendien is de folie rond de capsules volledig verdwenen. Hierdoor kunnen in totaal tot wel 60% verpakking besparen!

Bulkproducten

Bulkproducten

We bieden ook heel wat producten aan in bulk, wat zoveel wil zeggen als ‘onverpakt’.

In 2015 introduceerde Lidl schepnoten in zijn assortiment. Het concept is simpel én gaat verspilling tegen. De klant schept namelijk zelf de noten en bepaalt op die manier makkelijk de gewenste hoeveelheid.

Naast verpakte broden kun je bij ons ook terecht voor onverpakte broden uit onze ovenverse bakkerij. Ook groenten en fruit koop je bij ons mee en meer los, dus volgens de hoeveelheid die de klant zelf wil.

Diepvriesproducten

Diepvriesproducten

Onze diepvriesproducten worden rechtstreeks verpakt in een karton, zonder extra plastic trays. Dat is het geval voor onze fishsticks, spinazie, frituursnacks, etc.