Lidl ontwikkelt unieke producten in verschillende stijlen en maten, met een focus op balans. We streven naar een holistische benadering om de energiedichtheid te verlagen. Tegelijkertijd zorgen we voor een minimale toevoeging van smaakstoffen, conserveermiddelen en kleurstoffen. Zout- en suikerreductie staat voorop.
Gram voor gram reduceren
In 2017 lanceerde Lidl de 'Lidl Reductie Strategie 2025', met als doel de toevoeging van suiker en zout in onze eigen merkproducten tegen 2025 met 20% te verminderen. We richten ons op producten als ontbijtgranen, frisdranken, zuivel, worst, snacks en kant-en-klaarmaaltijden. We zorgen ervoor dat we minder suiker gebruiken en vervangen die niet door zoetstoffen. Op die manier wennen klanten geleidelijk aan een minder zoete smaak. We gebruiken glucose-fructosestroop alleen in uitzonderlijke gevallen voor technische redenen, zoals een betere oplosbaarheid.
Onze doelstellingen
- Suiker: Lidl streeft ernaar het gemiddelde gehalte aan toegevoegde suiker in onze eigen merken met 20% te verminderen tegen 2025, ten opzichte van 2015. Hierbij concentreren we ons voornamelijk op voedingsmiddelen die kinderen vaak en graag eten.
- Zout: Lidl streeft ernaar het gemiddelde gehalte aan toegevoegd zout in onze eigen merken met 20% te verminderen tegen 2025, ten opzichte van 2015. Hierbij ligt de focus op producten die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de dagelijkse zoutinname.
Suikervermindering ontbijtgranen
Gluten- en lactosevrij assortiment
Verzadigde en onverzadigde vetzuren
Onverzadigde vetzuren, zoals omega-3, komen vooral uit plantaardige bronnen en helpen hart- en vaatziekten te voorkomen*. Wij streven ernaar om de kwaliteit van vetten en oliën in onze Lidl-huismerken te verbeteren tegen 2025. Dat doen we door meer onverzadigde vetzuren te gebruiken en verzadigde vetzuren te verminderen. We letten ook op het gebruik van de duurzaamste bronnen voor vetten en oliën.
*MD Dr. PH Dariush Mozaffarian: Diatair vet, 2022.
Additieven
Additieven zijn stoffen die om technische redenen aan voedingsmiddelen worden toegevoegd. Wetenschappelijke bevindingen en consumentenadviescentra adviseren vaak om sterk bewerkte voedingsmiddelen met bepaalde additieven, vooral voor kinderen, te vermijden*. Daarom werken we continu aan het verminderen van additieven zoals smaak-, kleur- en bewaarmiddelen in onze Lidl-huismerkproducten.
*Leonie Elizabeth, Priscila Machado, Marit Zinöcker, Phillip Baker, Mark Lawrence: ultraverwerkte voedingsmiddelen en gezondheidsresultaten: een verhalend overzicht, 2020