Sinds 2020 zijn in alle Lidl-winkels in België en Luxemburg ‘Good Taste Zero Waste’-pakketten beschikbaar. Klanten kunnen tegen lage prijzen verse groenten, fruit, vlees, vis en zuivelproducten kopen die dezelfde dag nog houdbaar zijn.
Door dit initiatief hebben we in twee jaar tijd 3.700 ton voedselverspilling vermeden en meer dan 6 miljoen producten van de afvalberg gered. Dit heeft geleid tot een besparing op voedselverspilling van 13% vergeleken met 2015. Hoewel we nog een hele weg te gaan hebben om ons doel van 50% vermindering tegen 2025 te bereiken, maken we goede voortgang.
‘Good Taste Zero Waste’ is een succes: klanten kopen goedkope producten, Lidl verspilt minder voedsel en ondersteunt tegelijk de Voedselbanken. Een groot deel van de opbrengst gaat naar de Belgische Federatie van Voedselbanken die hiermee voeding kan kopen die beter aansluit bij de vraag van hun gebruikers. Voor hen is dit alvast handiger dan voeding ophalen.
In 2021 schonken we 302.673 euro aan de Voedselbanken. In 2022 was dat 311.000 euro.