In 2024 lanceerden we ons langetermijnpartnerschap met WWF, dat naast België & Luxemburg 30 andere Lidl-landen omvat. Het vijfjarige partnerschap richt zich op de wereldwijde milieu-uitdagingen van onze tijd: het beschermen van de biodiversiteit, het klimaat en natuurlijke hulpbronnen zoals zoet water. We werken samen om grondstoffen op verantwoorde wijze in te kopen, voedselverspilling tegen te gaan en duurzame bedrijfspraktijken buiten onze eigen waardeketen te bevorderen.
Met de steun van WWF willen we het onze klanten wereldwijd nog makkelijker maken om in de toekomst duurzamer te winkelen. Het motto van de samenwerking is daarom: Samenwerken aan duurzamere keuzes.
Klimaat
Als onderdeel van het partnerschap werken we samen met WWF om een concept voor klimaat- en natuurgerelateerde financiering te ontwikkelen en te testen op basis van onze resterende emissies.. De aanpak is gericht op het genereren van positieve effecten op klimaat, biodiversiteit en water. Tegelijkertijd wordt rekening gehouden met sociale beschermingsmaatregelen.
Het financieringsplan zal worden gekoppeld aan overeenkomstige natuurbehoudprojecten.
Biodiversiteit
Samen met WWF herzien we onze bestaande analyses en doelstellingen met betrekking tot natuurgerelateerde risico's met als doel een uitgebreidere strategie voor de bescherming van biodiversiteit te ontwikkelen en te bevorderen. Dit zal ons in staat stellen om biodiversiteitsrisico's, zoals ontbossing en het uitsterven van soorten, binnen onze waardeketen te identificeren en aan te pakken. We zullen ons richten op het identificeren van waardeketens en regio's met een bijzonder hoog risico en op het vinden van manieren om hun veerkracht te vergroten. Voor deze gebieden zullen we specifieke uitvoeringsplannen ontwikkelen.
Water
Met behulp van de waterrisicofilter van WWF herzien we onze analyses en doelen met betrekking tot zoetwaterrisico's om een uitgebreidere strategie voor verantwoord watergebruik te creëren. In samenwerking met het WWF identificeren en behandelen we waterrisico's in onze hele waardeketen. Dit is vooral cruciaal voor producten met een hoog risico zoals koffie, fruit en groenten, waar we problemen zoals waterverontreiniging of -schaarste willen voorkomen.
Meer informatie vind je op deze pagina.
Transparantie in klimaat, biodiversiteit en water
We zetten ons in voor transparantie. Als onderdeel van ons partnerschap zullen we de geïdentificeerde risico’s in onze waardeketen en de maatregelen die we nemen om de impact op het milieu te verminderen, bekendmaken, in navolging van de EU-verordening over ontbossingsvrije producten.
Grondstoffen
In ons partnerschap met WWF willen we zorgen voor verantwoorde internationale inkoop van kritieke grondstoffen en de oprichting en uitbreiding van traceerbare, ontbossings- en conversievrije toeleveringsketens.
- Ontbossings- en conversievrije inkoop van grondstoffen
- Naleving van deadlines waarna ontbossing en conversie verboden zijn
- Traceerbaarheid en betrokkenheid van leveranciers
- Verantwoorde internationale inkoop van kritieke grondstoffen
Ontbossings- en conversievrije inkoop van grondstoffen
We streven ernaar om grondstoffen met een hoog risico, zoals soja, palmolie, cacao, koffie, rundvlees, hout, cellulose en papier, te betrekken uit toeleveringsketens die vrij zijn van ontbossing en conversie. Om dit te garanderen, verfijnen we voortdurend onze grondstoffenstrategie om ontbossing en landconversie te voorkomen voor onze huismerkproducten.
Deze aanpak is in overeenstemming met het Accountability Framework Initiative (AFI) en de EU Ontbossingsverordening en is gebaseerd op de EUDR-wetgeving.
Naleving van deadlines waarna ontbossing en conversie verboden zijn*
We zorgen ervoor dat zowel wijzelf als onze leveranciers zich houden aan de einddata voor ontbossing- en conversievrij die zijn vastgesteld door de AFI en de EU ontbossingsverordening. Dit geldt voor de risicovolle grondstoffen soja, palmolie, cacao, koffie, rundvlees, hout, cellulose en papier.
*Elke norm specificeert de zogenaamde cut-off date vanaf welke ontbossing voor de teelt van grondstoffen op een bepaalde locatie niet meer mag plaatsvinden. Afhankelijk van de standaard verschillen de gegevens.
Traceerbaarheid en betrokkenheid van leveranciers
We eisen van alle huidige en nieuwe leveranciers dat ze een beleid aannemen dat ervoor zorgt dat hun activiteiten vrij zijn van ontbossing, landomzetting en exploitatie tegen het einde van het boekjaar 2026. Deze verplichting gaat verder dan de wettelijke vereisten.
Verantwoorde toeleveringsketens voor soja
Als onderdeel van het partnerschap zetten we ons in om volledig traceerbare sojatoeleveringsketens te creëren die vrij zijn van ontbossing, conversie en uitbuiting. Om dit te bereiken, zullen we de herkomst van soja die direct in onze toeleveringsketen wordt gebruikt (alternatieve eiwitten en sojaproducten) en in het voer van geselecteerde dierlijke producten zoals kip, eieren en varkensvlees, grondig onderzoeken. Deze analyse zal ons helpen gebieden te identificeren waar actie nodig is.
Daarnaast zullen we samenwerken met de Collaboration for Forests and Agriculture (CFA) om ontbossing, landomzetting en uitbuiting binnen onze eigen sojaleveringsketens te evalueren en aan te pakken. Ons doel is om ervoor te zorgen dat onze sojaleveringsketens op de lange termijn volledig traceerbaar zijn en vrij van ontbossing, landomzetting en uitbuiting.
Verantwoorde palm(pit)olie
Vanaf het boekjaar 2025 verplichten we ons om alleen traceerbare palm- en palmpitolie in te kopen die vrij is van ontbossing, landomzetting en uitbuiting. Om dit te garanderen moet 100% van onze palm- en palmpitolie die gebruikt wordt in zowel voedingsmiddelen als niet-voedingsproducten voldoen aan de RSPO Segregated of EU Organic normen. Daarnaast moet 100% van de derivaten ten minste voldoen aan de RSPO Mass Balance Standard.
Verantwoorde cellulose en papier
Ons doel is om eind augustus 2025 op internationale schaal uitsluitend traceerbare, ontbossings-, conversie- en exploitatievrije papier- en celluloseproducten in te kopen.
Om dit te bereiken zullen we de kwaliteit en herkomst van papier- en celluloseproducten analyseren. Deze analyse zal ons helpen een uitgebreide langetermijnstrategie te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat alle papier- en celluloseproducten volledig traceerbaar zijn en op verantwoorde wijze worden ingekocht.
Dit omvat cellulose en papier in onze eigen merkproducten, hun labels en verpakkingen in LAND en alle andere Lidl-landen. De normen FSC, FSC-mix en, in uitzonderlijke gevallen, PEFC en gerecycleerd papier worden geaccepteerd.
Verantwoorde inkoop van cacao
Ons doel is om 100% traceerbare en duurzame cacaoproducten te verkopen. Een cruciaal onderdeel van onze inspanningen is het analyseren van de oorsprong van de cacao, wat de basis vormt voor het ontwikkelen van een uitgebreide, duurzame inkoopstrategie in samenwerking met WWF. Dit omvat investeren in de volledige traceerbaarheid van cacaobonen en boter, deelnemen aan beschermingsprojecten in belangrijke en risicovolle teeltgebieden en het betrekken van relevante belanghebbenden via cacao-initiatieven die zich inzetten voor duurzame productie.
Gecertificeerde koffie: koffieproducten en gebrande koffie
We streven naar 100% duurzaam gecertificeerde koffieproducten, waaronder koffiecapsules, oploskoffie en cappuccino. Ons doel is om ervoor te zorgen dat vanaf het boekjaar 2028 alle verkochte koffieproducten een erkend duurzaamheidslabel dragen. De minimaal geaccepteerde certificeringen zijn Organic (EU), Rainforest Alliance en Fairtrade.
Daarnaast streven we ernaar om het aandeel van gecertificeerde gebrande koffie voortdurend te verhogen tot 100%.
Gecertificeerde theeketens
Een ander doel dat we onszelf hebben gesteld als onderdeel van onze samenwerking met WWF is het garanderen van volledig gecertificeerde theeproducten. Dit omvat alle zwarte thee, groene thee en rooibosthee van onze huismerkproducten in België en Luxemburg en alle andere Lidl-landen. Biologische (EU), Rainforest Alliance en Fairtrade certificeringen worden geaccepteerd.
Bewuste voeding
Gebaseerd op het wetenschappelijke concept van het “Planetary Health Diet”, dat een meer plantaardig dieet aanbeveelt, breiden wij ons assortiment al jaren uit naar veganistische en vegetarische producten.
Via dit partnerschap verdiepen we onze toewijding aan duurzamere en gezondere voeding door een strategie aan te nemen die prioriteit geeft aan plantaardige producten en gericht is op het verminderen van de consumptie van dierlijke producten.
Om dit te bereiken, monitoren en rapporteren we op transparante wijze de verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitbronnen. Op basis van deze gegevens nemen we geleidelijk meer duurzame en gezonde plantaardige eiwitproducten op in ons assortiment. Het toepassingsgebied omvat het hele productassortiment in België & Luxemburg en alle Lidl-landen wereldwijd: eigen merken en merken van derden, standaard- en actieassortimenten.
Voor het onderzoek vertrouwen we op de methodologie van het WWF. Uit gesprekken met relevante belanghebbenden kwam dit naar voren als een van de momenteel geaccepteerde methoden. Over het algemeen zijn we geïnteresseerd in en toegewijd aan een sectoroverschrijdende methodologie voor het berekenen van eiwitverhoudingen.
Vis en zeevruchten
We zetten ons in voor de traceerbaarheid en transparantie van ons hele vis- en zeevruchtenassortiment. Tegen het einde van het boekjaar 2024 willen we ervoor zorgen dat alle producten geëtiketteerd zijn en het land van productie, de soort en de vis- of aquacultuurmethode vermelden. We werken ook aan het aantonen van de volledige traceerbaarheid van de toeleveringsketen van vis en zeevruchten. In het geval van aquacultuur omvat dit de traceerbaarheid van de gekweekte soorten en het gebruikte voer.
Voor wilde vangsten streven we naar traceerbaarheid door zowel het vissersvaartuig als de specifieke vangstgebeurtenis te onderzoeken.
Meer informatie over ons visassortiment vind je hier.
Verantwoorde vis en zeevruchten
Ons doel is om ervoor te zorgen dat 100% van ons hele assortiment vis en zeevruchten afkomstig is van bronnen die zijn geclassificeerd als aanbevelenswaardig of acceptabel volgens de criteria van WWF.
WWF classificeert de volgende bronnen als aanbevelenswaardig of aanvaardbaar:
- WWF score 1-3
- Certificeringen MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P
- Visserijverbeteringsprojecten (FIP's) en Aquacultuurverbeteringsprojecten (AIP's) ondersteund door WWF
We streven er ook naar om het aandeel vis en zeevruchten afkomstig van bronnen die worden aanbevolen door WWF te vergroten. Deze bronnen worden gedefinieerd als bronnen met een WWF-score van 1-2.
We zullen deze toewijding meten door bij te houden welk percentage van ons totale volume aan vis en zeevruchten afkomstig is van deze aan te bevelen bronnen.
Gecertificeerde toeleveringsketens voor vis en zeevruchten
We streven ernaar om het aandeel van ons vis- en zeevruchtenassortiment dat voldoet aan WWF-aanbevelenswaardige certificeringen te vergroten. De als aanbevelenswaardig erkende certificeringen zijn MSC, ASC, Bio, BAP 4-Star en GlobalG.A.P..
Het percentage van het totale volume van het vis- en zeevruchtenassortiment wordt gemeten.
Circulaire economie & reductie van voedselverspilling
Om onze hulpbronnen op de lange termijn te behouden, zetten we ons steeds meer in voor het circulair gebruik van materialen en het reduceren van voedselverspilling.
Voedselverspilling in eigen bedrijf
Wij hebben ons als doel gesteld om de voedselverspilling in onze winkels en distributiecentra verder te reduceren. Om dit te bereiken ontwikkelden we een internationaal geldige reductiestrategie met duidelijke doelstellingen. Ons voornaamste doel is om voedselverspilling tegen te gaan of het optimaal benutten van onverkocht voedsel(bijvoorbeeld donaties). Daarnaast engageren we ons om regelmatig te rapporteren over voedselverspilling op nationaal en internationaal niveau. Het toepassingsgebied omvat onze vestigingen in België en alle andere Lidl-landen.
Voedselverspilling in de waardeketen
Tijdens het proces van voedselverwerking treden vaak voedselverliezen op. Een deel hiervan kan verder worden verwerkt en zo kunnen we de voedselverspilling aanzienlijk terugdringen. Wij zetten ons daarom in om voedselverliezen in onze eigen productieprocessen te identificeren en maatregelen te nemen om deze te verminderen. De focus ligt op producten uit ons eigen merkassortiment. Wij identificeren productieprocessen die bijzonder gevoelig zijn voor voedselverlies door bijproducten.
Circulaire verpakkingen en non-food
We wensen de circulaire aanpak op het gebied van verpakkingen en non-foodproducten uit te breiden. In 2025 ontwikkelen en implementeren we samen met het WWF een circulaire strategie. De scope omvat het verpakken van huismerkproducten en non-food huismerkproducten.
Beleid en belangenbehartiging
Door middel van gerichte public relations, communicatie en educatief werk willen we de industrie en de samenleving informeren over geselecteerde onderwerpen, het bewustzijn vergroten en pleiten voor duurzamere inkooppraktijken.
Als onderdeel van deze inspanningen ontwikkelen we een pleitbezorgingsplan. Dit plan omvat maatregelen om een constructieve dialoog aan te gaan met belangrijke belanghebbenden en zal worden geïmplementeerd in samenwerking met de Lidl Foundation en WWF. Onze maatregelen zijn specifiek gericht op de bescherming van het klimaat, het water en de biodiversiteit. Om deze doelen te bereiken, is het cruciaal dat we onze deelname aan nationale initiatieven vergroten en onze expertise inzetten om anderen aan te moedigen samen met ons actief deze doelen na te streven.