Onze doelen
- Sinds 2022 hebben we onze doelstellingen gepreciseerd en maken we een onderscheid tussen gebrande koffie, koffiecapsules en oploskoffie.
- Sinds eind 2022 bieden wij 100% duurzaam gecertificeerde koffiecapsules en oploskoffie aan van onze huismerken.
- We streven ernaar om 100% duurzaam gecertificeerde gebrande koffie van ons huismerk aan te bieden. Op dit moment hebben we al 91,43% bereikt.
Fairtrade
Het Fairtrade-label staat voor betere werk- en leefomstandigheden voor kleinschalige producenten en arbeiders in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Meer dan 1,6 miljoen boeren in ontwikkelingslanden – mannelijk én vrouwelijk – profiteren van een stabiele minimumprijs voor hun producten, een fairtradepremie voor gemeenschappelijke projecten, en milieuvriendelijke landbouwpraktijken. Het label bevordert ook democratische organisatiestructuren, milieubescherming en veilige werkomstandigheden.
Fairtrade-ingrediënten
Naast het Fairtrade-productlabel gebruiken we ook het Fairtrade-grondstoflabel voor Fairtrade-ingrediënten in samengestelde producten. Dit label verwijst naar één eerlijk geteeld en verhandeld ingrediënt, zoals cacao, suiker, vruchtensap, thee of katoen. Alleen het ingrediënt dat op het etiket van het gemengde product staat, is Fairtrade-gecertificeerd volgens dezelfde voorwaarden als het Fairtrade-productlabel.
Rainforest Alliance
Dit label identificeert producten of ingrediënten afkomstig van boerderijen die gecertificeerd zijn door de Rainforest Alliance. Dat betekent dat de oorsprong van de grondstoffen voldoet aan de strenge richtlijnen van de Rainforest Alliance Sustainable Agriculture Standard. Die beschermen wilde dieren en planten, bodem, oceanen en rivieren, en verbeteren de levensomstandigheden van arbeiders, hun families en lokale gemeenschappen.
Biolabel
Het Biolabel is een officieel Europees keurmerk dat aangeeft dat een product is geproduceerd volgens de strenge regels van de biologische landbouw. Dat betekent dat er geen kunstmatige meststoffen, pesticiden of genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s) bij de teelt zijn gebruikt. Daarnaast worden hoge eisen gesteld aan dierenwelzijn en de duurzaamheid van de productie.
Way To Go!-koffie met een heerlijk verhaal
Lidl werkt samen met koffieboeren van de coöperatieve COMSA uit Honduras in Centraal-Amerika om de Way To Go!-koffie te produceren.
We volgen de 5 doelstellingen van het Way To Go!-label waaronder:
- een extra premie van 0,50 euro per verkocht pak
- ondersteuning door middel van verdere opleidingen
- inzet voor gendergelijkheid