Eerlijke verloning

Way To Go! Ons assortiment aan huismerkproducten voor eerlijk handelen

Lidl neemt verantwoordelijkheid voor de mensen in haar toeleveringsketens. Ons Way To Go! huismerkassortiment weerspiegelt dit door hogere inkomens, opleidingsmogelijkheden, meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen en meer transparantie te bevorderen. Terwijl de conventionele landbouw van veel belangrijke grondstoffen nauwelijks een inkomen oplevert, dragen Lidl en haarWay To Go!-producten in samenwerking met Fairtrade bij aan het creëren van een leefbaar inkomen voor de mensen in de productieketens. 

Het is dus niet meer dan logisch dat we dit engagement verder ontwikkelen en uitbreiden. Zo kunnen nog meer mensen in onze toeleveringsketens profiteren van eerlijke handel met een nog grotere impact. Onze klanten kunnen een blijvend verschil maken als ze ervoor kiezen deze producten te kopen.

De drie pijlers van het Way To Go-concept

Hogere inkomens garanderen

Fairtrade geeft producenten de Fairtrade minimumprijs en een Fairtrade premie. Daarnaast ondersteunt Lidl met een premie in de vorm van een cash component en de financiering van gemeenschaps- en trainingsprojecten, die op de lange termijn een bijdrage leveren aan het bereiken van een leefbaar inkomen.

Boeren mondiger maken

Extra betalingen worden onder andere gebruikt om trainingsaanbiedingen en projecten voor inkomstendiversificatie te financieren.

Ondersteuning van gendergelijkheid

De extra Lidl-premie ondersteunt contante betalingen en opleidingsaanbiedingen - vooral voor vrouwen.

De impact van onze Way To Go producten

Way To Go chocolate

Way To Go chocolade

Tot nu toe hebben meer dan 2.220 cacaoboeren uit 27 Ghanese gemeenten geprofiteerd van onder andere een hoger inkomen - iets minder dan 30 procent van de boeren was vrouw. 

Way To Go coffee

Way To Go koffie

Met onze koffie uit het Way To Go huismerkassortiment kunnen koffieboeren investeren in een duurzame toekomst. 

“We willen onze Way To Go-producten en -concept gebruiken om samen met producenten grondstoffen van hogere kwaliteit te creëren. Hierdoor ontvangen ze een hogere prijs voor hun producten, terwijl de opleidingen hen in staat stellen om extra inkomstenbronnen aan te boren.”

- Ines Verschaeve (Project Manager CSR Inkoop)

Living Wage Bananas

In december 2022 sloegen Lidl en vier andere grote Belgische retailers de handen in elkaar om ervoor te zorgen dat bananenarbeiders tegen 2027 een eerlijke verloning en dus een leefbaar loon krijgen. Minder dan twee jaar later zette Lidl als eerste winkelketen de stap naar de Living Wage-banaan voor het hele assortiment. Dat geldt zowel voor biologische als conventionele Fairtrade-bananen als voor bananen met het Rainforest Alliance-label.

Hiervoor werkte Lidl samen met de non-profitorganisaties IDH en Flocert. Dankzij deze samenwerking zorgen we ervoor dat het loonverschil wordt overbrugd met een Living Wage-premie in producerende landen als Colombia, Ecuador, Guatemala en de Dominicaanse Republiek.

Lidl Corporate website footer