Bij Lidl werken we continu aan het maken van lekkerdere, gezondere en betere producten. We willen een groot en gezond assortiment aanbieden van betaalbare producten.
Productverbetering
Tegen 2025 willen we 20% minder zout en suiker hebben in onze huismerkproducten, vergeleken met 2015. Intussen hebben we dat al met 15% verminderd.
Naast minder suiker en zout vervangen we ongezonde verzadigde vetten door gezondere onverzadigde vetten, voegen we meer vezels toe. Verder halen we waar mogelijk kunstmatige kleurstoffen en smaken uit onze producten.
Uitbreiding plantaardig aanbod
Ons huismerk Vemondo heeft nu 23 vegetarische en veganistische producten in het vaste assortiment. Tijdens speciale actieweken voegen we tijdelijk meer vegan producten toe.
Sinds mei 2024 hebben we als eerste supermarkt de prijzen van plantaardige producten blijvend verlaagd tot dezelfde prijs als dierlijke producten. Zo willen we het makkelijker maken om voor plantaardige opties te kiezen.
We streven ernaar om tegen 2030 het aandeel van plantaardige eiwitten in ons gezond assortiment te verhogen naar 20%. We bieden meer peulvruchten, zaden en veganistische vervangers voor vlees, eieren en vis aan. Ook willen we dat 10% van onze zuivelproducten alternatieven zijn, zoals plantaardige melk.
Methodologie WWF
Lidl is de eerste Belgische supermarkt die een speciale methode van WWF gebruikt om het aandeel plantaardige en dierlijke eiwitten in onze producten te meten. We hebben al onze voedingsmiddelen grondig onderzocht om te zien hoeveel plantaardige eiwitten ze per kilogram bevatten. Deze informatie geven we nu op een duidelijke manier aan onze klanten.