Kidsmarketing

Ondervoeding in de kindertijd kan het risico op gezondheidsproblemen later in het leven verhogen. Daarom is het belangrijk om gezonde voeding te promoten en ongezonde voeding te vermijden in reclame voor kinderen tot 14 jaar.

Vanaf 2023 maakt Lidl geen reclame meer voor ongezonde voeding die veel verzadigde vetten, suiker of zout bevat. Dat geldt voor reclame op televisie, radio, sociale media en in folders. Met deze beslissing volgt Lidl de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). We maken een uitzondering voor speciale promoties voor Kerstmis, Pasen en Halloween, aangezien die belangrijke culturele symbolen zijn voor kinderen.

We zullen ook meer reclame maken voor gezonde en duurzame voeding voor kinderen. Tegen eind 2025 zullen we alleen voedingsmiddelen met het uiterlijk van kinderen op de verpakking* verkopen als ze voldoen aan de WHO-criteria voor gezonde voeding.

*Artikelen met een kinderlook zijn alle voedingsmiddelen waarvan de verpakking elementen bevat die kinderen tot en met 14 jaar aanspreken of de indruk wekken dat ze bijzonder geschikt zijn voor kinderen.

Goed om te weten

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een beoordeling van voedingsmiddelen als gezond of ongezond opgesteld die speciaal is ontwikkeld voor de voeding van kinderen. Het voedingsprofiel verdeelt voedingsmiddelen in 17 categorieën en stelt drempelwaarden vast voor de samenstelling van voedingsstoffen waarboven ze niet aan kinderen verkocht mogen worden. De beoordelingscriteria zijn het totale vetgehalte en het totale suikergehalte, verzadigde vetten, toegevoegde suiker en zoetstoffen, zout en de energiedichtheid van een voedingsmiddel.