Eerlijke verloning

Voor Lidl is eerlijke verloning niet minder dan cruciaal. Wereldwijd leven honderden miljoenen mensen in armoede. Vaak verdienen ze te weinig om van te leven. Zelfs in landen met een wettelijk minimumloon kan het bedrag onvoldoende zijn. We beseffen dat dit risico ook bestaat in de productieketens van onze huismerken.

We willen ervoor zorgen dat medewerkers in onze volledige toeleveringsketen een eerlijke verloning krijgen. Daarom kijken we hoe groot het verschil is tussen hun huidige inkomen en een leefbaar loon. Een leefbaar loon betekent genoeg geld voor voedsel, kleding, opleiding en een financiële buffer voor de toekomst.

Way To Go!

Met Way To Go! bieden we onze klanten de beste kwaliteit voor de laagste prijs door simpel en duurzaam te werken. Onze Lidl-huismerken bieden daarom nét dat ietsje meer: meer duurzaamheid, meer eerlijkheid en meer verantwoordelijkheid. Met Way To Go! zetten we een extra stap richting eerlijke handel en dus ook eerlijke verloning.

De weg naar een leefbaar inkomen voor iedereen

In samenwerking met de cacao- en koffieboeren werkt Lidl volgens vijf principes:

  • Fairtrade samenwerking: Lidl werkt samen met Fairtrade om ervoor te zorgen dat boeren een eerlijke minimumprijs krijgen voor hun producten. Elke boer ontvangt ook een extra Lidl-premie als extra financiële steun.
     
  • Versterking van boeren: boeren krijgen hulp om hun positie in de markt te versterken. Ze krijgen trainingen en startpakketten om hun teeltmethodes te verbeteren en nieuwe inkomstenbronnen te creëren.
     
  • Bevordering van gendergelijkheid: we bevorderen gendergelijkheid met speciale projecten die zich richten op vrouwelijke boeren.
     
  • Klimaataanpassing: dankzij extra opleidingen en workshops kunnen de coöperaties zich aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering en op een milieuvriendelijkere manier telen.
     
  • Volledige traceerbaarheid: de herkomst van de grondstoffen kan volledig worden getraceerd naar de coöperatie. Klanten kunnen hierover meer informatie vinden op de verpakking en onze website.

Dankzij deze vijf principes maken de producten van Way To Go! een echt verschil bij de cacao- en koffieboeren.

Chocolade

Niets zo Belgisch als chocolade, maar cacaobonen groeien hier niet. Daarom werkt Lidl samen met cacaoboeren in Ghana in Afrika. Onze chocolade is van hoge kwaliteit en de Way To Go!-chocolade voegt daar nog iets extra's aan toe: de smaak van eerlijkheid. Dit initiatief maakt deel uit van het Beyond Chocolate Charter. Hierbij werken alle Belgische chocolademakers samen om kinderarbeid aan te pakken, ontbossing te stoppen en ervoor te zorgen dat cacaoboeren een eerlijke verloning en dus leefbaar inkomen krijgen.

Dankzij de verkoop van Way To Go!-chocolade hebben we al meer dan 2.220 cacaoboeren uit 27 Ghanese gemeenten – waarvan 30% vrouwen – kunnen ondersteunen.

Koffie

Sinds 2022 hebben we ook ‘Way To Go!’-koffie in ons assortiment. Lidl werkt samen met koffieboeren van de coöperatie Comsa uit Honduras. De koffieboeren ontvangen naast de Fairtrade-premie nog een extra premie van 50 cent per verkocht pak koffie. Daarnaast investeert Lidl in verschillende projecten van de coöperatie om de koffieplantages duurzaam en klimaatresistent te beheren, het oogstproces aan te passen aan de klimaatveranderingen en om de boeren te helpen nieuwe inkomstenbronnen te vinden.

Living Wage Bananas

In december 2022 sloegen Lidl en vier andere grote Belgische retailers de handen in elkaar om ervoor te zorgen dat bananenarbeiders tegen 2027 een eerlijke verloning en dus een leefbaar loon krijgen.

Minder dan twee jaar later zette Lidl als eerste winkelketen de stap naar de Living Wage-banaan voor het hele assortiment. Dat geldt zowel voor biologische als conventionele Fairtrade-bananen als voor bananen met het Rainforest Alliance-label.

Hiervoor werkte Lidl samen met de non-profitorganisaties IDH en Flocert. Dankzij deze samenwerking zorgen we ervoor dat het loonverschil wordt overbrugd met een Living Wage-premie in producerende landen als Colombia, Ecuador, Guatemala en de Dominicaanse Republiek.

Samenwerking met Fairtrade

Lidl biedt een uitgebreid assortiment aan kwalitatieve en eerlijke Fairtrade-producten. Hierdoor kregen we in 2019, 2020, 2022 en 2023 de titel ‘Fairtrade Retailer van het jaar’. Dat betekent dat we in die vier jaar de hoogste premie van alle supermarkten voor boeren in ontwikkelingslanden verzamelden.

Naast ons doel om tegen 2025 al onze eigenmerkchocolade Fairtrade-gecertificeerd te hebben zet Lidl ook in op andere producten. We behalen mooie resultaten met de verkoop van Fairtrade-bananen, koffie, katoen en bloemen.

Ook voor de kleding van onze winkelmedewerkers kiest Lidl voor Fairtrade. De poloshirts, hemdjes en broeken dragen het Fairtrade Cotton label. Dat garandeert dat de katoenboeren en -arbeiders een eerlijke verloning en prijs krijgen voor hun katoen.

Lidl Corporate website footer