Klimaatverandering is wereldwijd één van de grootste bedreigingen van deze tijd. De voedselindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van alle broeikasgasemissies. Om onze negatieve impact te verminderen hebben we een klimaatstrategie uitgestippeld met ambitieuze doelen tegen 2030.
De klimaatstrategie van Lidl in een oogopslag
We analyseren onze CO2-voetafdruk
We stellen een koolstofvoetafdruk op en registreren alle broeikasgasemissies in onze hele waardeketen.
We definiëren wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen
We verminderen de uitstoot van onze operationele emissies met 80% t.o.v. 2019 (Scope 1 & 2)
We nemen maatregelen om emissies aan te pakken
We volgen een driestappenplan: eerst vermijden we uitstoot, dan verminderen we wat mogelijk is, en compenseren de rest.
Science Based Targets als basis voor Lidl’s klimaatdoelstellingen en strategie
In augustus 2020 trad de Schwarz Group officieel toe tot het Science Based Targets Initiative (SBTi) namens alle bedrijfsonderdelen. De groep stelde wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen op, die vervolgens gevalideerd en goedgekeurd werden door de SBTi.
Als onderdeel van deze strategie heeft Lidl zijn eigen klimaatplan en klimaatstrategie ontwikkeld volgens de SBTi-criteria.
- Tegen 2030 wil Lidl zijn operationele emissies in alle landen met 80% verminderen ten opzichte van 2019, in lijn met de 1,5 graad doelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs. Lidl BeLux ondersteunt deze internationale doelstelling door de uitstoot in België en Luxemburg met 42% te verminderen.
- In 2022 zijn we overgestapt op 100% groene stroom in alle Lidl-winkels, logistieke centra en bedrijfslocaties.
- Omdat het grootste deel van Lidl’s koolstofvoetafdruk afkomstig is van de productie en dus uit de waardeketen stroomopwaarts, willen we ook onze leveranciers aansporen om hun uitstoot te verminderen. We zullen daarom eisen dat de leveranciers die verantwoordelijk zijn voor 75% van de productgerelateerde Scope 3-emissies, klimaatdoelen stellen in overeenstemming met het SBTi tegen 2026, én we zullen hen daar ook bij helpen. Voor Lidl BeLux betekent dit dat we tien leveranciers ondersteunen bij het realiseren van hun eigen wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen.
Lidl BeLux was in 2018 de eerste binnen de Lidl Groep en de eerste Belgische retailer die Science Based Targets heeft vastgesteld. We hebben ons verplicht de CO2-reductiedoelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs na te streven. Daarom hebben we ons in 2022 aangesloten bij de Science Based Targets van de Schwarz Group. Door als groep samen te werken slaagden we erin een duidelijke aanpak te definiëren om de broeikasgasemissies die we veroorzaken te vermijden, te verminderen en te compenseren, als onderdeel van onze klimaatstrategie.
Onze aanpak
Om onze doelstellingen voor de directe CO2-emissies te behalen werken we in onze klimaatstrategie aan projecten die de uitstoot vermijden of verminderen.