Way To Go chocolade

Way To Go

Way To Go: Ons huismerk assortiment voor eerlijk handelen

Lidl neemt zijn verantwoordelijkheid voor de mensen in zijn productieketens. Way To Go, ons eerlijk huismerk assortiment weerspiegelt deze claim – door betere inkomens, opleidingsmogelijkheden, gendergelijkheid en een hogere transparantie te ondersteunen.

Centraal staat dat wij met Way To Go toewerken naar een leefbaar loon en leefbaar inkomen. In 2019 introduceerden we het eerste product, de Way to Go chocoladereep. In 2022 voegden we daar Way To Go koffiebonen aan toe. Voor deze Way to Go – producten werkt Lidl samen met Fairtrade. De producten zijn dan ook 100% Fairtrade gecertificeerd. Ook ontvangen de boeren bovenop de Fairtrade minimumprijs en premie, een aanvullende premie. Zo helpen wij al meer dan 1000 boeren op weg naar een leefbaar inkomen.

Terwijl de conventionele teelt van veel essentiële grondstoffen nauwelijks leefbare inkomens garandeert, draagt Lidl met zijn Way To Go-producten, in samenwerking met Fairtrade, langdurig bij tot leefbare inkomens in de betreffende landen. We blijven dit engagement continu verder ontwikkelen en uitbreiden. Zo profiteren in de toekomst nog meer mensen in onze productieketens van een eerlijke handel met een nog grotere impact. Door bij ons te winkelen, leveren ook onze klanten een duurzame bijdrage. Goed voor jou. Goed voor de mensen.

Way To Go in een notendop

Ons overkoepelende doel is de werk- en leefomstandigheden van onze boeren te verbeteren op lange termijn door:

  • Een hoger inkomen: naast de Fairtrade premie betalen we ook nog een extra premie er boven op
  • Trainingen en ondersteuning: de extra premies kunnen gebruikt worden voor trainingen en inkomensdiversificatie projecten
  • Gender gelijkheid: Er is specifieke aandacht voor de ondersteuning van vrouwen bij de selectie van en deelname aan projectactiviteiten
  • Duurzame grondstoffen: De grondstoffen zijn afkomstig van producentencoöperaties die we in staat stellen om zich aan te passen aan klimaatverandering en milieuvriendelijkere teelt door extra training en empowermentactiviteiten te financieren
  • Transparantie: de herkomst van de grondstoffen kan volledig worden getraceerd naar de coöperatie. Klanten worden geïnformeerd over het project via de verpakking en de inhoud van de website

De drie pijlers van het Way To Go concept

Impact van onze Way-To-Go producten

Way To Go chocolade

De Way To Go chocoladerepen zijn exclusief bij Lidl verkrijgbaar en is er in de smaken melk, puur, karamel-zeezout, kokos-pecan, framboos-knettersuiker en amandel-zeezout. Ook verkopen we met de feestdagen bijzondere Way To Go chocoladeproducten, zoals de Way To Go Sinterklaas letters in de smaken melk en karamel-zeezout! Daarnaast investeren we in specifieke projecten opdat de boeren hun productie op duurzame wijze verbeteren en tegelijkertijd minder afhankelijk worden van deze cacaoproductie.

Tot nu toe hebben meer dan 2.220 cacaoboeren uit 27 Ghanese gemeenschappen geprofiteerd  van onder andere een hoger inkomen – bijna 30 procent daarvan waren vrouwen.

Way To Go koffie

Naast chocolade heeft Lidl ook Way To Go koffie op de markt gebracht. We werken hiervoor rechtstreeks samen met de vrouwelijke koffieboeren van coöperatie Comsa in Honduras. Per verkocht pak koffiebonen krijgen zij van Lidl vijftig eurocent bovenop de bestaande Fairtradepremie. Daarnaast investeert Lidl ook in verschillende projecten van de coöperatie zoals het duurzaam en klimaatresistent beheersen van de koffieplantages; het aanpassen van het oogstproces aan de klimaatveranderingen en het verder diversifiëren van hun inkomsten. De koffiebonen van Way To Go worden verkocht in zakken van 1 kilogram in twee soorten: Caffè Crema en Espresso.

Lees meer over het Way To Go assortiment op Lidl.be.

 

Way To Go – producten in ons assortiment