Plantaardig assortiment
Labels vegetarisch & vegan

Goed voor de gezondheid en het milieu

Meer en meer Belgen kiezen er bewust voor om één of meer dagen per week geen vlees en/of vis te eten. Een slimme keuze. Minder vlees eten is namelijk niet alleen gezond, het is ook erg goed voor het milieu.

De vleesproductie en -consumptie zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de globale CO2-uitstoot. Door geregeld vlees te vervangen door vegetarische alternatieven, verlaag je dus je persoonlijke CO2-voetafdruk aanzienlijk.

Lidl ondersteunt de proteïntransitie door jaarlijks ons veggie en vegan assortiment uit te breiden. Naast de uitbreiding van ons assortiment ondertekenden we de green deal eiwitshift en namen we in 2022 voor de eerste keer deel aan de veggiechallenge.

Op zoek naar een lekker vegetarisch gerecht? Via de Keuken van Lidl vind je heel wat inspiratie. Zo is ongeveer 25%  van de recepten vegetarisch, voor ieder wat wils!

Vegetarische en vegan producten herken je in de winkel aan het V-label hiernaast.

Onze doelstelling

Tegen 2025 willen we onze omzet van het vegetarisch en vegan assortiment verdubbelen ten op zichte van 2020.

Vegetarische producten

Green Deal Eiwitshift op ons bord

Lidl ondertekende de ‘Green Deal Eiwitshift op ons bord’. De komende jaren werken we actief mee om de eiwittransitie mee te realiseren. Dit zijn onze commitments:

  • Lidl engageert zich om de omzet van zowel het vegetarische als van het vegan assortiment te verdubbelen tussen 2020 en 2025, door een combinatie van een groter aantal artikelen en meer promotie.
  • Lidl zet jaarlijks sensibiliseringsacties op. Dit kan zowel kleinschalig (bv. het in de kijker zetten in de folder of op sociale media) als grootschalig (bv. campagne met één of meerdere partners).
  • Lidl brengt, in het kader van SBTi-gevalideerde klimaatdoelstellingen, de CO2-reductie mogelijkheden van het assortiment in kaart, inclusief de verhouding dierlijke vs plantaardige grondstoffen.
  • Lidl neemt actief deel (als sponsor en waarnemer) aan het Soy2Grow project dat gecoördineerd wordt door het ILVO. 

Uitbreiding plantaardig assortiment

Ons huismerk Vemondo heeft nu 23 vegetarische en veganistische producten in het vaste assortiment. Tijdens speciale actieweken voegen we tijdelijk meer vegan producten toe.

Vanaf mei 2024 hebben wij als eerste supermarkt de prijzen van plantaardige producten blijvend gelijkgetrokken met die van dierlijke producten. Zo maken we het voor klanten gemakkelijker om plantaardige opties te kiezen.

We streven ernaar om tegen 2030 het aandeel van plantaardige eiwitten in ons gezond assortiment te verhogen naar 20%. We bieden meer peulvruchten, zaden en veganistische vervangers voor vlees, eieren en vis aan. Ook willen we dat 10% van onze zuivelproducten alternatieven zijn, zoals plantaardige melk.