Als foodretailer bereiken wij dagelijks duizenden klanten met onze producten. Wij zijn ons ervan bewust dat voeding een grote impact heeft op het klimaat, de biodiversiteit en de gezondheid. Daarom willen we onze verantwoordelijkheid nemen. We willen jou het beste aanbod voor een bewuste en duurzame levensstijl tegen de gebruikelijke lage Lidl prijs aanbieden. Daarom hebben we onze strategie bewuste voeding ontwikkeld.
Ons doel is om het aandeel plantaardige eiwitbronnen te vergroten en tegelijkertijd de negatieve ecologische en sociale gevolgen in de toeleveringsketens van grondstoffen te verminderen.
Om jou te helpen een keuze te maken voor een duurzamer dieet, zullen we naast de ontwikkeling van ons assortiment met een grotere selectie veganistische en vegetarische voedingsmiddelen, meer seizoens- en regionale voedingsmiddelen aanbieden.
MAATREGEL 1/ EEN NIEUWE NORM STELLEN
De berekening van de eiwitverhouding in ons assortiment wordt uitgevoerd volgens de WWF (World Wide Fund For Nature) methodiek. Hiervoor wordt op productniveau het gehele assortiment, d.w.z. de binnenkomende goederenhoeveelheid in kilogrammen van alle eigenmerk- en merkartikelen uit het vaste- en actieassortiment, geanalyseerd. In de volgende stap vindt een toewijzing aan de overeenkomstige Planetary Health Diet (PHD)-categorieën plaats, waarbij dranken worden uitgesloten omdat deze niet in aanmerking worden genomen in de PHD. Op basis hiervan werd de eiwitverhouding bepaald, waarbij alleen de PHD-categorieën dierlijke en plantaardige eiwitten in rekening werden genomen. Belangrijke dierlijke producten zijn onder meer eieren, vis, gevogelte, rood en verwerkt vlees. Plantaardige eiwitbronnen zijn onder meer peulvruchten, noten en zaden, maar ook veganistische vervangingsproducten en algen. Omdat plantaardige zuivelproducten volgens het PHD niet tot de plantaardige eiwitten behoren, tonen we de eiwitverhouding apart voor zuivelproducten en alternatieve zuivelproducten.
Convenience artikelen zijn nog niet meegenomen in de eiwitratio, omdat deze niet eenduidig op artikelniveau kunnen worden toegewezen. Deze opdracht wordt mogelijk wanneer Lidl de berekeningen op ingrediëntenniveau uitvoert. Voor ons is dit de volgende logische stap, zoals de onderliggende WWF-methode aanbeveelt. Meer details vindt u hier.
Daarnaast is Lidl in België en Luxemburg geïnteresseerd in een sector overkoepelende methodologie voor het berekenen van de eiwitratio en zal deze ondersteunen.
MAATREGEL 2/ EEN RUIMER PLANTAARDIG AANBOD
Tegen 2030…
…verhogen we het aandeel plantaardige eiwitbronnen in ons assortiment naar 20 procent . Hieronder vallen onder meer peulvruchten, noten en zaden, maar ook veganistische alternatieven voor vlees-, ei- en visproducten. In 2030 verhogen we het aandeel alternatieve zuivelproducten naar 10 procent.
De definitie hield rekening met zowel de huidige ontwikkelingen als de noodzakelijke veranderingen die nodig zijn om het doel van het Planetary Health Diet te bereiken . Om dit doel te bereiken zetten wij ons in voor een langdurige uitbreiding van ons plantaardige assortiment, dat naast veganistische vervangingsproducten ook natuurlijke plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten en noten omvat. Daarnaast gaan we ons vegan Vemondo assortiment verder ontwikkelen op het gebied van smaak, uiterlijk, textuur, voedingsfysiologie en duurzaamheid.
Door als ondersteunende maatregel de prijzen van vrijwel het gehele Vemondo- assortiment aan te passen, willen we steeds meer geïnteresseerde klanten uitnodigen om de plantaardige alternatieven uit te proberen – zonder dat de prijs het doorslaggevende criterium is.
Toch blijven dierlijke producten een belangrijk onderdeel van ons assortiment. Wij werken voortdurend aan het verbeteren van het dierenwelzijn en de duurzame productie van deze dierlijke producten. Zo heeft ons varkensvlees het beter leven 1-ster label en hebben wij het Belgian Chicken Commitment ondertekend, dat betekent dat er tegen 2026 geen plofkippen meer in onze rekken zullen liggen.
MAATREGEL 3/ PRIJSAANPASSING OP HET ASSORTIMENT PLANTAARDIGE EIWITPRODUCTEN
Lidl is de eerste supermarkt in Belgë die vrijwel het gehele veganistische Vemondo- assortiment aanbiedt tegen dezelfde prijs als vergelijkbare producten van dierlijke oorsprong. Op deze manier nemen we onze verantwoordelijkheid binnen de noodzakelijke proteïne transitie én zorgen we er voor dat de prijs alvast geen spelbreker meer kan zijn.
Prijs is vaak nog een van de redenen waarom consumenten niet vaker voor plantaardige producten kiezen. Volgens een recente studie van iVox in opdracht van Lidl België zeggen vier op de tien Belgen (42%) dat ze meer vegetarische en/of veganistische producten zouden kopen als ze goedkoper waren. De helft van de ondervraagden (49%) is ervan overtuigd dat de vervangers duurder zijn dan hun variant op basis van dierlijke eiwitten. Wij zijn ervan overtuigd dat bewuste en duurzame consumptie alleen wijdverspreid kan zijn als het betaalbaar en gemakkelijker toegankelijk is voor iedereen. Door de prijs van onze Vemondo producten aan te passen willen wij klanten steeds vaker uitnodigen om plantaardige alternatieven uit te proberen – zonder dat de prijs het doorslaggevende criterium is.
Voor vrijwel het gehele vegan Vemondo assortiment* is vooraf een diervergelijkingsproduct gedefinieerd, de prijs voor het Vemondo product is gebaseerd op de basisprijs per 100g/ml; actieprijzen zijn hiervan uitgesloten. De diervergelijkingsproducten werden individueel bepaald op basis van verschillende criteria, waaronder sortering, gramsgewicht en kwaliteit. Zo hebben wij het vegan gehakt van ons eigen merk Vemondo aangepast aan de basisprijs van ons vers gemengd gehakt.
*Hiervan uitgesloten zijn Vemondo artikelen waar geen bijbehorend diervergelijkingsproduct bij zit, zoals falafel, tofu of spreads. Indien er meerdere vergelijkingsproducten voor een artikel staan, wordt de prijs van een kruidenproduct aangepast.