Cacao

Onze doelen

  • Sinds  2016 gebruiken we alleen duurzaam gecertificeerde cacao in onze huismerken.
  • We willen tegen 2025 100% Fairtrade-gecertificeerde cacao voor al onze huismerken die we nationaal inkopen. Nu al zijn onze merken Belgix, Favorina en Le Patissier Fairtrade gecertificeerd.

Fairtrade

Het Fairtrade-label staat voor betere werk- en leefomstandigheden voor kleinschalige producenten en arbeiders in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Meer dan 1,6 miljoen boeren in ontwikkelingslanden – mannelijk én vrouwelijk – profiteren van een stabiele minimumprijs voor hun producten, een fairtradepremie voor gemeenschappelijke projecten, en milieuvriendelijke landbouwpraktijken. Het label bevordert ook democratische organisatiestructuren, milieubescherming en veilige werkomstandigheden.

Fairtrade-ingrediënten

Naast het Fairtrade-productlabel gebruiken we ook het Fairtrade-grondstoflabel voor Fairtrade-ingrediënten in samengestelde producten. Dit label verwijst naar één eerlijk geteeld en verhandeld ingrediënt, zoals cacao, suiker, vruchtensap, thee of katoen. Alleen het ingrediënt dat op het etiket van het gemengde product staat, is Fairtrade-gecertificeerd volgens dezelfde voorwaarden als het Fairtrade-productlabel.

Rainforest Alliance

Dit label identificeert producten of ingrediënten afkomstig van boerderijen die gecertificeerd zijn door de Rainforest Alliance. Dat betekent dat de oorsprong van de grondstoffen voldoet aan de strenge richtlijnen van de Rainforest Alliance Sustainable Agriculture Standard. Die beschermen wilde dieren en planten, bodem, oceanen en rivieren, en verbeteren de levensomstandigheden van arbeiders, hun families en lokale gemeenschappen.

Biolabel

Het Biolabel is een officieel Europees keurmerk dat aangeeft dat een product is geproduceerd volgens de strenge regels van de biologische landbouw. Dat betekent dat er geen kunstmatige meststoffen, pesticiden of genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s) bij de teelt zijn gebruikt. Daarnaast worden hoge eisen gesteld aan dierenwelzijn en de duurzaamheid van de productie.

Super(h)eerlijke chocolade? Dat is de Way To Go!

Lidl werkt samen met cacaoboeren uit Ghana om de Way To Go!-chocolade te maken. De 5 doelstellingen van het Way To Go!-label zorgen ervoor dat de boeren eerlijk betaald worden, hulp krijgen bij het verbeteren van hun teeltmethodes en dat gendergelijkheid wordt bevorderd.

Procacao

In 2012 richtte Lidl in Ivoorkust de landbouwschool ‘PROCACAO’ op om duurzame cacaoproductie te bevorderen. Cacaoboeren kunnen daar intensieve opleidingen volgen om hun levensomstandigheden te verbeteren en de cacaoteelt aantrekkelijk te houden voor toekomstige generaties. De trainingen richten zich op duurzame en milieuvriendelijke teeltmethoden, bedrijfseconomische kennis en voorlichting over maatschappelijke thema's. Tot nu toe hebben meer dan 18.000 cacaoboeren deelgenomen aan deze opleidingen.