Valeurs des responsables de Lidl : les High Five

Waarden voor leidinggevenden

Lidl's waarden voor leidinggevenden, High Five genoemd

1. Leiden door communicatie: duim

Een sterke leider is iemand die in gesprek gaat met zijn medewerkers, die vragen stelt en interesse toont. Iemand die luistert naar je ideeën, maar ook de droom en de strategie van het bedrijf aan je uitlegt. Zoals de duim een van de belangrijkste vingers is, is ook deze manier van communiceren een van de belangrijkste waarden voor leidinggevenden.

2. Medewerkers ontwikkelen: wijsvinger

Een sterke leider is ook een coach die naar elk van zijn teamleden 'wijst' om feedback te geven en hen te helpen groeien. Een sterke leider peilt naar de motivatie en ambities van zijn medewerkers. Hij zorgt ervoor dat mensen elke dag beter worden in hun job, en deelt regelmatig een High Five uit.

3. Resultaatgericht en dynamisch zijn: middelvinger

De grootste vinger staat voor resultaatgerichtheid en dynamisch zijn. Een sterke leider is inderdaad iemand die zijn teamleden naar hun beste prestaties tilt, door hen bereikbare doelen te geven waar ze kunnen naar mikken.

4. Vertrouwen geven en fair handelen: ringvinger

De ringvinger staat traditioneel voor vertrouwen. Een sterke leider is iemand die vertrouwen geeft aan zijn medewerkers en die zaken durft los te laten.

5. Verantwoordelijkheid opnemen en een voorbeeld zijn: pink

De pink ten slotte staat voor 'lead by example': leiding geven door zelf ook te doen wat je van je medewerkers verwacht. Een sterke leider neemt verantwoordelijkheid en durft zijn nek uitsteken om zijn team te helpen. Dat zijn allemaal waarden voor leidinggevenden die kunnen tellen.

Verdient Lidl een High Five?

Lidl wil met deze waarden voor leidinggevenden zijn verantwoordelijken motiveren om altijd het allerbeste van zichzelf te geven, voor zichzelf, de medewerkers én uiteraard ook de klanten.