De cacaoteelt is een van de grootste oorzaken van ontbossing, en daarmee een bedreiging voor de ecosystemen en heeft een enorme invloed op de mondiale klimaatverandering. Tussen 1990 en 2015 verloor Ivoorkust bijvoorbeeld 90% van zijn bossen, waarvan een derde te wijten was aan de uitbreiding van het landbouwareaal voor de cacaoteelt. Daarnaast gaat het hier bijna altijd om monoculturen. De teeltpraktijken en het toenemende gebruik van kunstmest en pesticiden brengen de biodiversiteit in gevaar. Cacao wordt vaak geteeld op kleine boerderijen. Omdat cacaobonen vooral exportproducten zijn, hebben cacaoboeren te maken met sterk fluctuerende wereldmarktprijzen en hun inkomen ligt meestal onder de internationaal gedefinieerde armoedegrens.
Om deze uitdagingen effectief het hoofd te kunnen bieden, zijn al onze producten met cacao-ingrediënten tegen eind boekjaar (BJ*) 2016 gecertificeerd volgens Fairtrade-, Rainforest Alliance-of Bio-normen. Onze chocoladerepen zijn sinds 2022 alleen nog voorzien van het Fairtradecertificaat.
Onze doelen
- Sinds 2016 gebruiken we alleen duurzaam gecertificeerde cacao in onze huismerken.
- We willen tegen 2025 100% Fairtrade-gecertificeerde cacao voor al onze huismerken die we nationaal inkopen. Nu al zijn onze merken Belgix, Favorina en Le Patissier Fairtrade gecertificeerd.
Fairtrade
Het Fairtrade-label staat voor betere werk- en leefomstandigheden voor kleinschalige producenten en arbeiders in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Meer dan 1,6 miljoen boeren in ontwikkelingslanden – mannelijk én vrouwelijk – profiteren van een stabiele minimumprijs voor hun producten, een fairtradepremie voor gemeenschappelijke projecten, en milieuvriendelijke landbouwpraktijken. Het label bevordert ook democratische organisatiestructuren, milieubescherming en veilige werkomstandigheden.
Fairtrade-ingrediënten
Naast het Fairtrade-productlabel gebruiken we ook het Fairtrade-grondstoflabel voor Fairtrade-ingrediënten in samengestelde producten. Dit label verwijst naar één eerlijk geteeld en verhandeld ingrediënt, zoals cacao, suiker, vruchtensap, thee of katoen. Alleen het ingrediënt dat op het etiket van het gemengde product staat, is Fairtrade-gecertificeerd volgens dezelfde voorwaarden als het Fairtrade-productlabel.
Rainforest Alliance
Dit label identificeert producten of ingrediënten afkomstig van boerderijen die gecertificeerd zijn door de Rainforest Alliance. Dat betekent dat de oorsprong van de grondstoffen voldoet aan de strenge richtlijnen van de Rainforest Alliance Sustainable Agriculture Standard. Die beschermen wilde dieren en planten, bodem, oceanen en rivieren, en verbeteren de levensomstandigheden van arbeiders, hun families en lokale gemeenschappen.
Biolabel
Het Biolabel is een officieel Europees keurmerk dat aangeeft dat een product is geproduceerd volgens de strenge regels van de biologische landbouw. Dat betekent dat er geen kunstmatige meststoffen, pesticiden of genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s) bij de teelt zijn gebruikt. Daarnaast worden hoge eisen gesteld aan dierenwelzijn en de duurzaamheid van de productie.
Met Way To Go! op weg naar een inkomen dat bestaanszekerheid biedt
Met Way To Go! heeft Lidl in 2019 samen met Fairtrade een nog eerlijkere chocoladeproduct opgenomen in het huismerkassortiment. De missie van Way To Go! is om kleine boerenfamilies in staat te stellen hun inkomen duurzaam te verbeteren. Hiervoor betaalt Lidl naast de minimumprijs en de Fairtrade-premie een extra premie die de inkomsten verbeterd. Deze komt de kleine boeren deels in de vorm van een directe betaling ten goede en deels als financiering van begeleidende projectactiviteiten. De selectie van de activiteiten is daarbij gebaseerd op de risico's en behoeften van de betreffende coöperaties. Op weg naar een inkomen dat bestaanszekerheid biedt maakt Way To Go! zo extra economische zekerheid mogelijk, bevordert de stabilisatie van eerlijke sociale randvoorwaarden en verdere opleidingsmaatregelen om de basis van de werkgelegenheid veilig te stellen. Deze omvatten bijvoorbeeld cursussen over duurzamere landbouwpraktijken of inkomensdiversificatie door de teelt van alternatieve grondstoffen zoals yamsof rijst. Daarnaast zorgt Lidl met Way ToGo! voor meer transparantie: de cacao is vanaf de chocoladereep tot aan de producentencoöperatie traceerbaar.
Vanaf het begin van het project hebben al meer dan 2.200 cacaoboeren geprofiteerd van Way To Go!.
Eerlijke lonen door het Beyond Chocolate Charter
Lidl België ondertekende in 2018 het Beyond Chocolate Charter. Beyond Chocolate is het partnerschap voor een duurzame Belgische chocoladeindustrie. Partners in het initiatief werken aan het beëindigen van ontbossing, het stimuleren van onderwijs voor toekomstige generaties en het voorzien in een leefbaar inkomen voor cacaotelers. Het doel van dit partnerschap? Belgische chocolade nog beter en duurzamer maken. Dat is de gezamenlijke ambitie van de Belgische chocolade- en retailsector, het maatschappelijk middenveld, investeerders in sociale impact, vakbonden en universiteiten. Met de steun van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking heeft deze diverse groep actoren op 5 december 2018 officieel het Beyond Chocolatepartnerschap ondertekend en zo het startschot gegeven voor een invloedrijke multistakeholder samenwerking. Want enkel door samenwerking met alle actoren in de keten, kunnen we de chocolade echt duurzaam maken.
“We hebben als doel om tegen eind 2025 alle producten met cacao om te stellen naar Fairtrade. Deze doelstelling vloeit voort uit het Beyond Chocolate Charter dat we in 2018 samen met vrijwel alle actoren binnen de Belgische cacao industrie ondertekenden. Binnen dit partnerschap streven we ernaar om tegen 2030 voor alle cacaoboeren een leefbaar inkomen te realiseren, kinderarbeid tegen te gaan en ontbossing stop te zetten.
Onze cacaoproducten Fairtrade certificeren is een eerste stap op weg naar een leefbaar inkomen voor alle boeren. Tegen 2030 willen we dit realiseren voor alle boeren in het globale zuiden die onze heerlijke cacao produceren.”
Yoni Vermeire - Inkoper cacao Lidl België & Luxemburg
Ons lidmaatschap van het Forum Duurzame Cacao
Ons lidmaatschap van het multi-stakeholderinitiatief Forum Duurzame Cacao (GermanInitiativeon SustainableCocoa, GISCO) biedt ons marktinzichten en stelt ons in staat om samen te werken met andere belanghebbenden van de toeleveringsketen. Samen willen we de levensomstandigheden van de cacaoboeren en hun gezinnen verbeteren, de natuurlijke hulpbronnen behouden en de teelt en afzet van duurzaam geproduceerde cacao bevorderen. Met het initiatief hebben we ons gecommitteerd aan twaalf concrete doelen om de natuurlijke hulpbronnen te behouden en de soortenrijkdom in cacaoproducerendelanden te beschermen. Deze omvatten bijvoorbeeld het doel om een einde te maken aan de door de productie van cacao veroorzaakte ontbossing en bij te dragen aan het behoud van bossen, biodiversiteit en herbebossing. Sinds 2024 is Lidl Duitsland plaatsvervangend lid geworden.
Met PRO-PLANTEURS familiebedrijven professionaliseren
Sinds 2015 ondersteunen wij het gemeenschapsproject PRO-PLANTEURS van het Forum Nachhaltiger Kakao e.V. (duurzame cacao), het Duitse ministerie van voedsel en landbouw (BMEL), het Duitse ministerie voor economische samenwerking en ontwikkeling (BMZ) en de Ivoriaanse Koffie-Cacaoraad (Conseil du Café-Cacao). In de projectperiode 2015 tot 2025 wil PROPLANTEURS 30.000 familieboerenbedrijven en hun organisaties professionaliseren. Het project beoogt vooral vrouwen mogelijkheden te bieden om een beter inkomen en een betere voedingsbasis voor hun gezin te verdienen zodat een positieve impact op de levensomstandigheden kan worden bereikt. Het project is hierbij gebaseerd op vier pijlers: versterking van boerenorganisaties, verbetering van het beheer van landbouwbedrijven, stimulering van de samenwerking in de toeleveringsketen, samen leren en innovatie.