Koffie is de economische bestaansreden van 25 miljoen boerenhuishoudens in meer dan 50 landen rond de evenaar. De gevolgen van de klimaatverandering zijn nu al voelbaar in de koffieteelt en beïnvloeden het levensonderhoud van veel kleine boeren. De koffieboeren krijgen steeds vaker te maken met langdurige regenperiodes en hoge temperaturen. Deze hebben beiden een negatieve invloed op de koffieopbrengst. Vooral kleine telersverenigingen hebben doorgaans minder reserves en worden zwaar getroffen door (zelfs kleine) verliezen. Bovendien vormt de koffieteelt een groot risico voor ontbossing. Omdat koffie vooral een exportproduct is, krijgen koffieboeren in de teeltlanden te maken met sterk fluctuerende prijzen op de wereldmarkt. Het bedrag dat de koffieboeren ontvangen, beslaat slechts een klein deel van de waardeketen koffie.
Onze koffiecapsules en oploskoffie zijn daarom sinds eind BJ 2022 volledig gecertificeerd volgens de Fairtrade, Rainforest Alliance of Bio-normen. Koffiepads en –dranken zijn vanaf eind BJ 2024 gecertificeerd. Voor gebrande koffieproducten is de verplichte certificering van kracht vanaf eind BJ 2022.
Onze doelen
- Sinds 2022 hebben we onze doelstellingen gepreciseerd en maken we een onderscheid tussen gebrande koffie, koffiecapsules en oploskoffie.
- Sinds eind 2022 bieden wij 100% duurzaam gecertificeerde koffiecapsules en oploskoffie aan van onze huismerken.
- We streven ernaar om 100% duurzaam gecertificeerde gebrande koffie van ons huismerk aan te bieden. Op dit moment hebben we al 91,43% bereikt.
Fairtrade
Het Fairtrade-label staat voor betere werk- en leefomstandigheden voor kleinschalige producenten en arbeiders in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Meer dan 1,6 miljoen boeren in ontwikkelingslanden – mannelijk én vrouwelijk – profiteren van een stabiele minimumprijs voor hun producten, een fairtradepremie voor gemeenschappelijke projecten, en milieuvriendelijke landbouwpraktijken. Het label bevordert ook democratische organisatiestructuren, milieubescherming en veilige werkomstandigheden.
Fairtrade-ingrediënten
Naast het Fairtrade-productlabel gebruiken we ook het Fairtrade-grondstoflabel voor Fairtrade-ingrediënten in samengestelde producten. Dit label verwijst naar één eerlijk geteeld en verhandeld ingrediënt, zoals cacao, suiker, vruchtensap, thee of katoen. Alleen het ingrediënt dat op het etiket van het gemengde product staat, is Fairtrade-gecertificeerd volgens dezelfde voorwaarden als het Fairtrade-productlabel.
Rainforest Alliance
Dit label identificeert producten of ingrediënten afkomstig van boerderijen die gecertificeerd zijn door de Rainforest Alliance. Dat betekent dat de oorsprong van de grondstoffen voldoet aan de strenge richtlijnen van de Rainforest Alliance Sustainable Agriculture Standard. Die beschermen wilde dieren en planten, bodem, oceanen en rivieren, en verbeteren de levensomstandigheden van arbeiders, hun families en lokale gemeenschappen.
Biolabel
Het Biolabel is een officieel Europees keurmerk dat aangeeft dat een product is geproduceerd volgens de strenge regels van de biologische landbouw. Dat betekent dat er geen kunstmatige meststoffen, pesticiden of genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s) bij de teelt zijn gebruikt. Daarnaast worden hoge eisen gesteld aan dierenwelzijn en de duurzaamheid van de productie.
Stimulering van vrouwelijke boeren van kleine boerenbedrijven met Way To Go!
Na de Way To Go! chocolade heeft Lidl in 2022 de Way To Go! koffie in het leven geroepen. De ruwe koffie hiervoor is afkomstig van de coöperatieve APROCOMSA in Honduras. Meer dan 170 boerinnen van kleine boerenbedrijven hebben tot nu toe deelgenomen aan het project en ontvingen zo de extra premie. Bijna een derde daarvan heeft al deelgenomen aan begeleidende projectactiviteiten zoals het planten van fruit-en schaduwbomen en heeft hun boerderijen geprofessionaliseerd door met behulp van boerderijprojectbeheer zoals boekhouding.
Onze inzet voor ontbossingsvrije koffietoeleveringsketens
Daarnaast werkt Lidl sinds 2024 samen met een van zijn belangrijkste koffieleveranciers en producenten van speciale koffie in Peru om de toeleveringsketens van kleine koffieboeren ontbossingsvrij te maken. De EU-verordening inzake ontbossing (EUDR) is een grote uitdaging voor kleine boerenbedrijven in minder ontwikkelde regio's: ze moeten gegevens verzamelen en doorsturen, hun logistiek aanpassen en hebben kennis nodig van de Europese vereisten. Dit project is bedoeld om deze onvolledigheden te dichten en kleinschalige koffieboeren ook in de toekomst in staat te stellen deel te nemen aan de Europese markt.
Deelname aan de werkgroep van de Duitse detailhandel
Lidl werkt samen met andere Duitse retailers in de Duitse detailhandelswerkgroep voor leefbaar inkomen en lonen om koffieproducenten in hun toeleveringsketens te stimuleren om de leef-en werkomstandigheden van kleine boeren te verbeteren. De start van de implementatie van het proefproject is gepland voor eind 2024 in Honduras en Peru. Om hun plan te realiseren, kiest de Groep voor preconcurrentiëlesamenwerking in plaats van individuele oplossingen voor de uitvoering van nog meer langetermijn-en breed gedragen veranderingen.