Minder plastic in onze eigen verpakkingen

We werken er voortdurend aan om de hoeveelheid plastic in onze eigen merkverpakkingen te verminderen. Om hulpbronnen en het klimaat te beschermen.
 
Als onderdeel van de REset Plastic Strategy van de Schwarz Group heeft Lidl België en Luxembourg zich ten doel gesteld het gebruik van plastic in verpakkingen van eigen merken tegen 2025 met 30% te verminderen. Om dit doel te bereiken, verminderen we het gebruik van plastic waar mogelijk en ecologisch verantwoord, vervangen we bestaand materiaal door verstandige alternatieven of elimineren we zelfs verpakkingen helemaal.
 
Bij het nemen van beslissingen houden we altijd rekening met de hele waardeketen - de verpakking moet de laagst mogelijke milieu-impact hebben van productie tot gebruik en verwijdering.

Aardappelen

De verpakking van onze friet- en kookaardappelen heeft nu een dunnere plastic folie die helemaal recycleerbaar is. Ook zijn de 2,5 kilogram verpakkingen van aardappelen niet langer voorzien van een net en handvat. Hierdoor verminderen we het gebruik van plastic met 55%, wat neerkomt op 49,2 ton per jaar.

Bananen en witloof

We gebruiken geen plastic bandje meer om de tros bananen vast te maken. Ook hebben we de verpakking van ons witloof dunner gemaakt. Hierdoor besparen we jaarlijks 17,4 ton plastic.

Aperitiefhapjes

Door het deksel van onze aperitiefhapjes weg te laten besparen we jaarlijks 4,9 ton plastic. De potjes kunnen nu opnieuw afgedekt worden met een dunne folie.

Yoghurt

We hebben de onnodige hendel van onze Milbona-yoghurtpotten verwijderd en besparen daardoor jaarlijks 7,8 ton plastic.

Kaas

We hebben de dikte van de schaaltjes voor onze kaas verminderd. Dat levert ons jaarlijks een plasticbesparing van 28,6 ton op.