Voedselverspilling

Voedselverspilling

Ons beleid

Wereldwijd gaat er in de volledige voedselketen jaarlijks tot een derde van de geproduceerde voeding verloren.

Ook al vindt slechts 4 tot 6 % van de voedselverliezen plaats bij de distributie (waaronder supermarkten), wil Lidl haar verantwoordelijkheid nemen. Daarom leggen we onszelf ambitieuze verminderingsdoelstellingen op. Daarenboven willen we ook  voedseloverschotten herwaarderen.

Onze doelstellingen

Tegen 2025 streven we naar 50% minder voedselafval.

Good Taste, Zero Waste

Good Taste, Zero Waste

Bij ons gaat niets verloren! Ons strijdplan tegen voedselverspilling? Simpel: door een steeds efficiëntere logistiek én door de bestelprocessen te optimaliseren. Voor de producten die dan toch nog in onze winkelrekken blijven liggen, zijn we sinds 2020 gestart met Good Taste, Zero Waste. Producten die nog moeilijk verkocht raken omdat de vervaldatum dezelfde dag is of omdat de verpakkingen beschadigd zijn, bieden we aan een bodemprijs aan:

  • vlees, vis en patisserie aan € 0,50,
  • zuivel, verpakte groenten en voorverpakt brood aan € 0,20,
  • groenten en fruit en droge voeding per kistje van ongeveer 3 kg aan € 1.

De netto-opbrengst van de verkoop schenkt Lidl aan de Voedselbanken. Dit systeem blijkt succesvol, want bijna alle aangeboden producten worden verkocht.

Er zijn heel wat voordelen aan deze nieuwe aanpak:

  • minderbedeelden kunnen in de winkel supergoedkope producten kopen,
  • we kunnen elke dag nieuwe producten aanbieden,
  • producten als vlees — dat ingevroren kan worden en dus lang bewaard — of producten die koeling vragen kunnen we mee in het aanbod opnemen,
  • met de opbrengst kan Voedselbanken producten in optimale staat en met een langere houdbaarheid aankopen.

Lidl schonk in 2021 in totaal 302,607 euro aan de voedselbanken. Met Good Taste, Zero Waste konden we bijna 2,000 ton voedselverspilling vermijden.

Voedselverspilling vermijden

Slimme bestelprocessen

Als discounter behoren efficiëntie en eenvoud tot onze kerncompetenties. Dat geldt ook voor de bestelprocedures in onze winkels. Zo proberen we vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Onze systemen bevelen de winkelverantwoordelijke bijvoorbeeld aan hoeveel die best van elk artikel bestelt.

De bestellingen uit de winkels worden bovendien nog eens nagekeken in de distributiecentra. Ook de temperatuur van de producten wordt continu gewaarborgd en dat van bij ontvangst tot bij de klant. Zo voorkomen we zoveel mogelijk bederf van de producten.

De kortingen-hoek

Speciaal voor producten die het einde van hun houdbaarheidsdatum naderen, maar nog van uitstekende kwaliteit zijn, geven we een korting van 30%. Al deze producten krijgen een oranje 30%-sticker en worden samen in de ‘kortingshoek’ geplaatst. Zo willen we de klant stimuleren om ook deze producten te kopen. Het resultaat? Er wordt minder voedsel weggegooid en de klant haalt er voordeel uit. Een duidelijke win-win!

Voedseloverschotten schenken

Schenkingen

Schenking vanuit distributiecentra

Ondanks verschillende inspanningen om voedselverlies te beperken, zijn voedseloverschotten onvermijdelijk. Daarom werkt Lidl al meerdere jaren samen met de Belgische Federatie van Voedselbanken. De Voedselbanken halen regelmatig voedsel op vanuit onze distributiecentra en schenken het aan mensen wiens inkomen onder de armoedegrens valt.

Het gaat over levensmiddelen die nog perfect kunnen worden gegeten en in lijn liggen met de voedselveiligheidsvoorschriften, maar niet (meer) verkoopbaar zijn. We denken hierbij  bijvoorbeeld aan gescheurde verpakkingen of producten die het einde van hun houdbaarheidsdatum naderen.

Organisch gas wordt biogas

Voedingsmiddelen die niet meer gegeten kunnen worden of door wettelijke beperkingen niet meer aan de Voedselbanken kunnen worden gegeven, belanden bij Lidl niet zomaar in de vuilbak, maar in een aparte box voor organisch afval. Dat organisch afval wordt vervolgens integraal verwerkt tot biogas, wat in 2018 goed was om te voorzien in de energiebehoefte van bijna 1.100 gezinnen.

Eindejaarsacties

Eindejaarsacties

Al sinds 2012 organiseren we een jaarlijkse nationale eindejaarsactie waarbij de opbrengst integraal aan de Voedselbanken geschonken wordt. De voorbije jaren waren de acties stuk voor stuk een succes.

Zo zetten we in 2015 een grote actie op via Music for Life met de naam ‘soep van vandaag met de groenten van gisteren’. De soep, die verkocht werd op verschillende kerstmarkten, werd gemaakt met groenten die in onze winkels niet meer verkocht konden worden maar wel nog perfect eetbaar waren. In de jaren nadien breidden we een jaarlijks vervolg aan deze actie met creatieve activiteiten zoals een speciale winkelkarquiz en een ‘POP-UP Lidl’-kerstwinkel op de Antwerpse Meir ten voordele van de voedselbanken. Deze acties brengen jaarlijks 30.000 tot 50.000 euro op. Zowel op hoofdkantoor als in de regio's en de filialen konden de werknemers een stappenteller dragen, en op basis van het aantal stappen is een bedrag geschonken aan de Voedselbanken. Dat werd uiteindelijk een cheque van 30.000 euro.