Lidl als eerste keuze voor bewuste voeding
Met meer dan 300 winkels in België en Luxemburg bedienen we elke dag vele klanten. Onze meer dan 2500 Lidl producten vormen een belangrijk onderdeel van hun voeding. We zijn ons ervan bewust dat de productie en consumptie van voedsel niet alleen grote gevolgen heeft voor het klimaat en de biodiversiteit, maar ook voor de gezondheid van onze klanten. Als supermarkt in voedingsmiddelen maken we deel uit van de basisvoedselvoorziening en vinden we het onze verantwoordelijkheid om onze klanten de beste producten te bieden voor een gezonde, duurzame levensstijl.
We geven ons assortiment vorm op basis van het Planetary Health Diet. Daarom streven we ernaar om ons assortiment plantaardige voedingsmiddelen tegen 2050 voortdurend uit te breiden, in lijn met de Planetary Health Dier. Tegen 2030 zal Lidl het aandeel verkochte plantaardige voedingsmiddelen - zoals plantaardige eiwitbronnen, volle granen, fruit en groenten - met 20 procent verhogen in alle 31 landen met Lidl-winkels. Daarnaast zullen we de eerste supermarkt zijn die transparantie creëert voor alle voedselcategorieën in ons assortiment in alle 31 landen met winkels. Onze klanten behouden het recht om te kiezen - met een duurzamer assortiment willen we het makkelijker maken om bewust, gezond en milieuvriendelijk te leven.
Ines Verschaeve (Project Manager CSR Inkoop bij Lidl België & Luxemburg) legt uit:
“Om de steeds groeiende wereldbevolking gezond te blijven voeden binnen de grenzen van onze planeet, moet het wereldwijde voedselsysteem veranderen. Bij Lidl dragen we hier ons steentje aan toe met behulp van de wetenschappelijke bevindingen van het ‘Planetary Health Diet’. Met WWF als ervaren partner aan onze zijde willen we in de toekomst nog meer doen en onze klanten een steeds groter aanbod aan gezonde, duurzame alternatieven ter beschikking stellen. Uiteraard tegen de betaalbare prijzen die ze van Lidl gewend zijn.”
Volgens het Planetary Health Diet van de EAT-Lancet Commissie is een gezond en duurzaam dieet vooral gebaseerd op plantaardig eten, maar je kunt nog altijd dierlijke producten eten. Onze 'Bewuste Voeding'-strategie volgt deze inzichten.
Ambitieuze doelen voor plantaardige en volkorenproducten
Het doel op internationaal niveau om de verkoop van plantaardige voedingsmiddelen tegen 2030 met 20 % te verhogen (ten opzichte van 2023), maakt deel uit van Lidl’s overkoepelende duurzaamheidsstrategie en strategie voor bewuste voeding. Daartoe nemen we gerichte maatregelen in de categorieën ‘eiwitten’, ‘volkorenproducten’ en ‘groenten en fruit’. Vanaf 2025 zal Lidl elk jaar transparant rapporteren over haar vooruitgang en de gegevens openbaar maken. We volgen daarbij de methodologie van WWF om bewuste en gezonde voeding te bevorderen.
Onze maatregelen voor bewuste voeding
Bewust eten is goed voor je gezondheid en goed voor het milieu. Deze bewuste voeding is bij Lidl niet ingewikkeld en ook niet duur. In 2025 willen we het beste aanbod bieden voor een bewuste en gezonde levensstijl. Nu al hebben we veel producten die duurzaam, gezond en geïnformeerd inkopen mogelijk maken.