Duurzame soja

Duurzame soja

Ons beleid

picture

Soja is – als bron van eiwitten – een onmisbaar onderdeel van veevoeder. Meer dan 90 procent van de soja die we eten, zit ‘verborgen’ in vlees, eieren en zuivel. Zo is er bijvoorbeeld voor een hamburger van 100 gram zo’n 46 gram soja nodig (bron: milieucentraal.nl).

De steeds toenemende sojaproductie, hoofdzakelijk in Zuid-Amerika, zorgt voor allerlei milieu- en sociale problemen, waaronder het verdwijnen van waardevolle bossen, bodemuitputting, waterverontreiniging door gebruik van pesticiden en kunstmest. Heel wat boeren raken hun land kwijt of leven soms in slechte arbeidsomstandigheden.

Daarom heeft de Lidl groep zich sinds 2012 aangesloten bij de Roundtable on Sustainable Soy (RTRS), een internationaal initiatief dat duurzame sojateelt bevordert.

Bovendien koopt Lidl RTRS-certificaten (Book&Claim Direct Trade) aan voor de hoeveelheid soja die nodig is om onze zuivelproducten, eieren, gevogelte, kalkoen, varkensvlees en rundsvlees te produceren.

Met dit initiatief ondersteunen we sojaboeren in Brazilië om stap voor stap over te schakelen op gecertificeerde, duurzamere sojateelt.

Lidl wil een langetermijnproces van continue verduurzaming op gang te zetten en andere bedrijven motiveren om samen een duurzame soja-industrie te creëren.

Download hier onze position paper rond duurzame soja

Onze doelstelling

Doel bereikt: Sinds 2017 koopt Lidl duurzame RTRS-certificaten aan voor de hoeveelheid soja nodig om de zuivelproducten, eieren, gevogelte, kalkoen, varkensvlees en rundsvlees te produceren.

Duurzame soja

picture

In 2017 verbruikte de wereld 337 miljoen ton soja, tegen 2050 wordt dat het dubbele. Het grootste deel van de soja in Europa komt uit Brazilië. Om boeren te helpen met duurzaam verbouwen van soja, is het Lidl Soy Initiative opgericht. Dit heeft niet alleen geleid tot een meer milieuvriendelijke teelt, maar ook tot betere leefomstandigheden voor meer dan 1000 mensen.