Supplier Engagement Program
SEP

Om de klimaatimpact van onze producten te verminderen en te komen tot meer klimaatbescherming in de toeleveringsketen startte Lidl in 2019 het driejarige Supplier Engagement Program (SEP). Samen met Climact ondersteunde Lidl de 24 meest CO2-intensieve leveranciers van Lidl BeLux met intensieve begeleiding en coaching. Dit omvat het meten van hun CO2-voetafdruk en het identificeren van maatregelen om die te verminderen.

Het SEP bestond uit vier delen:

1) Tools en hulpmiddelen om de eigen klimaatimpact te becijferen

Ter ondersteuning van de leveranciers werd een “carbon footprint tool” ontwikkeld. Deze tool stelt hen in staat een eerste schatting te maken van hun klimaatimpact. Daarnaast bevat de tool een inspiratielijst met mogelijke klimaatacties en hun verwachte impact. Het toont ook de toekomstige koolstofvoetafdruk aan na het uitvoeren van de geïdentificeerde acties.

2) Begeleiding en coaching

Leveranciers kregen begeleiding bij het identificeren en uitvoeren van klimaatacties. Aan het einde van dit proces ontving alle leveranciers een gepersonaliseerd rapport. Ze kregen ook de tools om hun voetafdruk te berekenen en mogelijke acties te identificeren om te komen tot klimaatbescherming in de toeleveringsketen.

3) Communicatie en inspiratie

Het SEP was erop gericht anderen te inspireren. Dat gebeurde door pilootprojecten te identificeren die leveranciers en andere actoren kunnen inspireren. Daarnaast werd er breed gecommuniceerd over de elementen, tools, doelstellingen en resultaten van het project.

4) Pilootprojecten die klimaatbescherming in de toeleveringsketen verhogen

Binnen het SEP werd het pilootproject “Koolstofboeren” opgestart. Dat project begeleidt landbouwers naar een duurzamere bedrijfsvoering door maatregelen in te passen die koolstofopbouw in de bodem bevorderen en de uitstoot van broeikasgassen verminderen.